اطلاعات ایمنی

اصول ایمنی در آزمایشگاه

سرفصل‌های مقاله

 آزمایشگاه ذاتاً محیط پرمخاطره‌ای است که تقریباً بی‌توجهی و بی‌دقتی در استفاده و کار کردن با هر مواد و تجهیزاتی در آن می‌تواند منجر به بروز حادثه‌ شود. رعایت نکردن اصول ایمنی در آزمایشگاه ها ممکن است منجر به وقایعی شود که به‌ جز صدمات مالی، خطرات جانی هم داشته باشند. این خطرات شامل آتش‌سوزی، سرازیر شدن مواد شیمیایی و ترکیب عناصر اشتعال یا مسمومیت‌زا هستند. بدون شک هیچ‌کس دوست ندارد عامل این خطرات بوده یا به هنگام رخ دادن در محل حادثه حضور داشته باشد. بنابراین به‌ عنوان کسی که شغلش کار کردن در یک آزمایشگاه است، باید یک سلسله قوانین ایمنی را بدانید تا مانع از بروز چنین حوادثی شوید.

مهم ترین نکات ایمنی در آزمایشگاه

یادگیری مهم ترین نکات ایمنی در آزمایشگاه

شاید مهم‌ترین قانون در خصوص ایمنی در آزمایشگاه این باشد که باید به دستورات و آموزش‌های مربی، مدرس، استاد یا مسئول آزمایشگاه کاملاً دقت کنید. آن‌ها به‌ واسطه‌ی مدت‌ زمانی که در حال کار کردن در این محیط‌ها هستند، به‌ خوبی به موارد خطرزا آگاهی دارند. چه‌ بسا تجربه‌هایی نیز در زمینه‌ی بی‌توجهی به قوانین اولیه ایمنی در آزمایشگاه و رویدادهای جبران‌ناپذیر آن‌ هم داشته باشند.

این مورد را به‌ عنوان اولین قانون ایمنی در آزمایشگاه به خاطر بسپارید. هرگز و تحت هیچ شرایطی آموزش‌های مسئول آزمایشگاه در خصوص ایمنی را شوخی نگرفته و به دستورالعمل‌های او در این زمینه دقت کنید.

بررسی استاندارد تجهیزات ایمنی

بدون شک اتفاق ممکن است در آزمایشگاه رخ می‌دهد. دانش ما در خصوص جلوگیری از مخاطرات بزرگ‌تر و آسیب‌های بیشتر می‌تواند از شدت رخدادهای ناگوار بکاهد. یکی از مواردی که به کاهش شدت خطر در آزمایشگاه کمک می‌کند، دانستن مکان تجهیزات ایمنی و البته نحوه‌ی صحیح کار کردن با آن‌ها است.

ضمناً تجهیزات ایمنی باید به‌صورت دوره‌ای بررسی و صحت عملکرد آن‌ها تائید شود. اگر در یک آزمایشگاه کار می‌کنید قبل از آغاز به کار هر روزه، باید از حضور و سالم بودن این تجهیزات مطمئن شوید.

تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی

تجهیزات ایمنی آزمایشگاه از جمله تجهیزات مهمی و پرکاربرد در هر آزمایشگاه است. برای حفظ سلامت کارکنان آزمایشگاه و جلوگیری از خروج مواد از محیط آزمایشگاه تمامی کارکنان موظف هستند تا از لوازم ایمنی آزمایشگاه استفاده کنند. تجهیزات آزمایشگاهی شامل انواع روپوش آزمایشگاهی، دستکش ایمنی،کفش ایمنی، عینک ایمنی، پتوهای حریق و جعبه کمک های اولیه است. هر کدام از این تجهیزات در انواع و متناسب با نوع کار در آزمایشگاه تولید و ساخته می‌شوند. مهم ترین نکته ای که باید حین خرید تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی به آن توجه کنید این است که شرکت تولید کننده معتبر بوده و از آخرین استانداردهای روز دنیا برای تولید انواع وسایل ایمنی آزمایشگاه بهره ببرد. حال در ادامه به توضیح کامل انواع تجهیزات ایمنی آزمایشگاه خواهیم پرداخت.

استفاده از تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی

 

عینک ایمنی

با توجه به محیط آزمایشگاه و احتمال خطرات کوچک و بزرگ، کارکنان باید از عینک ایمنی متناسب با آزمایشگاه استفاده کنند تا از آسیب های احتمالی هرچند کوچک جلوگیری نمایند. پرتاپ مواد و اشعه ماورابنفش از جمله موارد شایعی است که ممکن است برای کارکنان آزمایشگاه پیش آید، بدین منظور جهت حصول ایمنی چشم ها از عینک ایمنی کار در آزمایشگاه استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید عینک ایمنی با کارشناسان ما تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید : مشاوره تخصصی خرید تجهیزات ایمنی

کفش ایمنی آزمایشگاه

کفش ایمنی آزمایشگاهی اغلب به رنگ سفید ساخته و تولید می شوند. علت سفید بودن آن این است تا آلودگی های محیطی روی آن ره راحتی قابل رویت باشد. کفش آزمایشگاهی و دیگر تجهیزات ایمنی آزمایشگاه نباید به هر دلیلی از جمله شست و شو از محیط آزمایشگاه خارج شود زیرا ممکن است باعث آلودگی و انتشار آلودگی در محیط بیرون از آزمایشگاه شده و سلامت افراد جامعه را به خطر اندازد. از کفش ایمنی سفید آزمایشگاهی اغلب در محیط های داروسازی ،آزمایشگاهی و صنایع غذایی استفاده می‌شود.

کفش کار آزمایشگاه

فروشگاه اینترنتی ایمن ترافیک کالا عرضه کننده انواع تجهیزات ایمنی

دستکش ایمنی

از مهم ترین تجهیزات مورد نیاز دز آزمایشگاه ، دستکش ایمنی استاندارد است. دستکش استاندارد و متناسب با محیط آزمایشگاه باید از کیفیت بالایی برخوردار بوده و به راحتی سوراخ نشود. دستکش ایمنی اغلب در جنس های مختلف و برای کاربردهای خاص تولید می‌شوند و شما باید با توجه به نیاز و نوع کار خود دستکش ایمنی مناسبی را خریداری کنید.برای اطلاع از لیست قیمت و خرید دستکش ایمنی استاندارد به سایت ایمن ترافیک کالا مراجعه کنید. نکاتی که باید درمورد دستکش ایمنی رعایت کنید به شرح زیر است:

  •  قبل از استفاده از دستکش از سالم بودن و عدم سوراخ بودن دستکش اطمینان حاصل کنید.
  • ترجیحا از دو دستکش برای پوشش دست های خود استفاده کنید.
  • از یک دستکش چندین باراستفاده نکنید بلکه بعد از پایان کار حتما آن را به سطل زباله بیندازید. (جهت اطلاع از قیمت سطل زباله پارکی کلیک کنید)

 

لباس کار آزمایشگاهی

پوشیدن لباس مخصوص آزمایشگاه یکی از مهم‌ترین قوانین کار کردن در این محیط‌ها و البته حفاظت از سلامت و زیبایی شما است. مهم‌ترین نکته این است که حتماً روپوش سفید بپوشید، عینک محافظ بزنید. شلوارهای ضخیم و بلند به تن کنید، موهای خود را درون کلاه بپیچید و البته با دستکش‌های لاتکس درجه‌ یک کارکنید. حتی بسته به نوع آزمایشی که انجام می‌دهید گاهی نیاز به استفاده از محافظ گوش هم خواهید داشت.

 

به‌هیچ‌عنوان در آزمایشگاه چیزی ننوشید یا میل نکنید

رعایت اصول ایمنی در آزمایشگاه ها

بهتر است برای نوشیدن یا خوردن میان وعده یا غذا از آزمایشگاه کاملاً خارج شوید. به‌هیچ‌عنوان مواد غذایی خود را در یخچالی که مواد آزمایشگاهی و شیمیایی ذخیره می‌شود نگهداری نکنید. شما نمی‌دانید که آیا شما یا دیگر همکارانتان به هنگام قرار دادن ماده‌ی شیمیایی یا میکروبی دستش آلوده بوده است یا نه و آیا این آلودگی به محیط درب یخچال یا قفسه‌های آن برخورد داشته است؟ این مسئله می‌تواند ظرف غذای شما یا دستتان را آلوده کرده و درنهایت منجر به مسمومیت شما شود.

مورد دیگری که در خصوص نوشیدن و میل کردن در محیط آزمایشگاه رخ می‌دهد حواس‌پرتی شما است. به این معنی که وقتی در حال میل کردن چیزی هستید تمرکز روی کارتان را از دست می‌دهید. در این حالت ممکن است دست به ترکیب موادی بزنید که خطرناک باشند یا موجب آسیب شوند.

در آخر این‌که حتی اگر روی ظرف غذا یا لیوانتان برچسب‌گذاری کنید، احتمال آن‌که به‌اشتباه مایع یا غذایی را که نباید بخورید، میل کنید بسیار زیاد است.

 

انواع تجهیزات ایمنی در فروشگاه آنلاین ایمن ترافیک کالا

 

چیزی را به‌طور مستقیم نبوئید یا مزه نکنید

ایمنی در آزمایشگاه

برای رعایت اصول ایمنی در آزمایشگاه ها، نه‌تنها نباید هیچ غذایی را در محیط آزمایشگاه بخورید یا بیاشامید، بلکه هرگز نباید هیچ ماده‌ی آزمایشگاهی را به‌صورت مستقیم ببوئید یا از آن بچشید. بدون شک بهترین راه برای آن‌که بدانید درون یک شیشه‌ی آزمایشگاهی چیست خواندن نوشته‌ی روی آن است. حتی اگر شیشه نوشته‌ای هم ندارد و حس می‌کنید ماده‌ی درون آن خیلی هم خطرناک نیست، به‌هیچ‌عنوان نباید آن را به‌صورت مستقیم بو کنید یا از آن مزه کنید.

خوردن یا بوئیدن برخی از مواد شیمایی یا میکروبی درون آزمایشگاه ممکن است شما را بیمار کند، اما اغلب آن‌ها واقعاً کشنده هستند.

 

وقتی از نتیجه‌ی کاری آگاه نیستید آن را انجام ندهید

تجهیزات آزمایشی

آزمایشگاه به‌هیچ‌عنوان محل مناسبی برای کارهای ابتکاری و هیجانی نیست. به این معنی که به‌ هیچ‌ عنوان اجازه ندارید در این محیط مواد را با هم ترکیب کنید تا فقط ببینید که نتیجه‌ای که از این ترکیب حاصل می‌شود چیست. آزمایشگاه اصلاً شوخی‌بردار نیست و شما نباید محیط آن و موادی که در آزمایشگاه وجود دارد را اسباب‌بازی‌ فرض کنید. برای امنیت خود و دیگران هرگز هیچ نوع شوخی هیجانی را در آن انجام ندهید.

منبع: thoughtco

بیشتر بخوانید: ویژگی های کفش ایمنی مناسب سطوح لغزنده


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا