شهر و جادهتجهیزات ترافیکی

ایمنی در خیابان – فرهنگ بی فرهنگی

سرفصل‌های مقاله

ضرب‌المثل های بسیار زیادی در مورد فرهنگ رانندگی مردم یک کشور وجود دارد، ولی از معروف‌ترین‌های آن می‌توان به این گفته بسنده کرد که فرهنگ رانندگی مردم یک کشور، نشان‌دهنده میزان متمدن بودن مردم آن کشور است. با توجه به وضعیت ترافیکی کشور و ایمنی در خیابان های شهری و جاده‌ها، توضیح بیشتری برای سنجش وضعیت تمدن و شهرنشینی کشور لازم نیست. البته لازم به ذکر است که برای فرهنگ‌سازی صحیح در زمینه مسائل ترافیکی و ایمنی در خیابان ها  لازم است فرهنگ و طرز فکر صحیح در بین مسئولین نهادینه شود. در این مقاله به بررسی وضعیت ایمنی در خیابان، فرهنگ رانندگی در کشور و کاستی‌های خیابان‌ها خواهیم پرداخت. لازم به ذکر نیست که تمام مردم از شرایط ایمنی در خیابان ها، وضعیت ترافیکی و کاستی‌ها آگاه هستند، و همچنان اقدام موثری در راستای رفع این مشکلات صورت نمی‌پذیرد.

خط کشی خیابان‌ها

الفبای نظم و فرهنگ ترافیکی خط کشی های خیابان و رانندگی بین آنها است. ولی آیا این الفبا در ایران رعایت می‌شود؟ کافی است سری به خیابان‌ها بزنید تا متوجه تعداد خودورهایی که در یک خیابان سه لاینه در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند شوید. رانندگی بین خطوط به افزایش ایمنی در خیابان ها برای رانندگان و مردم کمک می‌کند. رانندگان با رانندگی بین خطوط مسیر خود را مشخص می‌کنند و این به روان‌سازی هرچه بیشتر ترافیک شهری کمک می‌کند. با این حال همچنان در خیابان‌های 3 لاینه شاهد پارک خودروها در لاین کناری و قرار گرفتن حداقل 4 خودرو در کنار یکدیگر برای تردد در مسیر هستیم. البته این بهترین سناریویی است که می‌توان در خیابان‌ها مشاهده کرد.

برای خرید رنگ ترافیکی مرغوب و با کیفیت به فروشگاه اینترنتی ایمن ترافیک کالا مراجعه کنید.

خط کشی خیابان‌ها

عدم خط کشی و نبود ایمنی در خیابان ها

در بعضی از خیابان‌ها و حتی شهرها خط کشی وجود ندارد که رانندگان در بین آن رانندگی کنند. تا چند سال گذشته در تمام شهرستان خرم آباد خبری از خط کشی خیابانی نبود و رئیس پلیس وقت استان لرستان، سرهنگ مرادی نیز این مسئله را تایید کرده و مسئول آن را شهرداری شهر خرم اباد معرفی می‌کردند. شهرداری نیز با شکایت از کافی نبودن بودجه و محو شدن خط کشی‌ها بعد از چند روز به واسطه کیفیت پایین آنها شکایت می‌کرد. در نتیجه در تمام شهر خط کشی ممتد و منقطعی در شهر وجود نداشت که رانندگان در بین آن رانندگی کنند.

خرید رنگ ترافیکی

گرچه لازم نیست به سال‌های قبل رجوع کرد و حال خیابان‌های این روزهای پایتخت نیز چندان چنگی به دل نمی زند. با نبود خط کشی مناسب در خیابان‌ها می‌توان گفت ایمنی در خیابان به یک مقوله دست نیافتنی مبدل می شود. کافی است سری به به بزرگراه حقانی حد فاصل خروجی بانک مرکزی تا چهارراه جهان کودک بزنید. شاید عجیب باشد، ولی رانندگان با سردرگمی تنها سعی می‌کنند بر اساس تصورات خود بین خط کشی‌هایی که وجود ندارند رانندگی کنند. با توجه به ورودی و خروجی‌های متعدد، شیب و پیچ تند بزرگراه در این بخش، نداشتن خط کشی مناسب بسیار دور از ذهن و عجیب به نظر می رسد. در کل وضعیت ترافیکی و خیابان‌های منطقه 3 تهران به واسطه تردد بیش از حد چندان با استانداردهای شهری و ایمنی در خیابان مطابقت ندارد.

 


بیشتر بخوانید : رنگ ترافیکی چیست؟


ایمنی در خیابان

استفاده از چراغ راهنمایی رانندگی چشمک‌زن و علائم راهنمایی رانندگی

نصب و خرید چراغ راهنمایی و رانندگی و تابلوهای ترافیکی نیز از مهم‌ترین تضمین کننده‌های ایمنی در خیابان ها هستند. شاید کمبود چراغ‌ های راهنمایی چشمک زن و علائم راهنمایی رانندگی هشدار دهنده در خیابان‌های اصلی چندان به چشم نیاید، ولی در خیابان‌های فرعی کمبود آن به شدت احساس شده و گاهاً به واسطه کمبود این ادوات، تصادفات وحشتناکی در خیابان‌های فرعی به وقوع می‌پیوندد.

ایمنی در خیابان

برای نمونه می‌توان به خیابان‌های فرعی منطقه داوودیه تهران اشاره کرد که در نقاط بسیار زیادی یکدیگر را قطع می‌کنند و چهارراه‌های بسیاری زیادی را تشکیل می‌دهند. عدم استفاده مناسب از چراغ‌راهنمایی و تابلوهای ترافیکی در محل مناسب موجب پایین آمدن ایمنی در خیابان های این منطقه شده و روزی نیست که تصادفی در این چهارراه‌ها به وقوع نپیوندد. شاید حتی بتوان با استفاده از سرعت گیر مناسب، مانع از بروز این تصادفات و افزایش ایمنی در خیابان های این منطقه شد، ولی متاسفانه به غیر از یک یا دو سرعت گیر، اثری از سرعت گیر در خیابان‌های این منطقه دیده نمی شود.

 

بیشتر بخوانید: راه های ایمنی در برابر زلزله

 

پارک خودروی مزاحم

با توجه به افزایش تعداد خودروها و پایین بودن ظرفیت خیابان‌ها، حتی اگر رانندگان بخواهند فرهنگ رانندگی را رعایت کنند، امکان آن فراهم نیست، و می‌توان گفت یکی از دلایل پایین بودن سطح ایمنی در خیابان ها همین مسئله است. نبود جای پارک یکی دیگر از مشکلات افزایش تعداد خودرو است. همین مسئله به پدیده پارک خودروی مزاحم دامن می زند. این روزها اگر از وسایلی مانند گلدان بتونی و یا مانع فلزی U شکل در حریم پارکینگ خود استفاده نکنید، خودروها حتی جلوی درب پارکینگ شما نیز پارک خواهند کرد. پارک خودروها در معابر باریک نیز موجب افزایش ریسک برخورد و کند کردن حرکت خودروها می شود که در پاره‌ای از مواقع اجتناب ناپذیر است. به منظور حل این مکشل نیز، احداث پارکینگ‌های طبقاتی مکانیزه و استفاده از مانع ترافیکی که مانع پارک کردن خودروها در محل نامطلوب می‌شود، می‌تواند کارساز باشد.

 

قیمت تجهیزات پارکینگ

ایمنی در خیابان

در نتیجه، با در نظر گرفتن شرایط خیابان‌ها، استندارد نبودن و عدم ایمنی در خیابان ها، نمی‌توان تنها مردم را در مورد وضعیت ترافیکی کنونی و فرهنگ غلط رانندگی، مقصر دانست. شاید بتوان با استفاده از خط کشی مناسب، استفاده از تابلوهای ترافیکی و چراغ راهنمایی چشمک زن، به همراه سرعت گیر در محل‌های مناسب، تا حدودی به فرهنگ سازی صحیح در این زمینه کمک کرد. با این حال نظارت پلیس راهنمایی رانندگی و جریمه سنگین می‌تواند در فرهنگ سازی در زمینه رانندگی و افزایش سطح ایمنی در خیابان ها کمک کند.

 

 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. جالبه که میگن فرهنگ رانندگی نشون دهنده فرهنگ کلی یک کشوره. با این حساب جزء بی فرهنگترینها هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا