دانستنی هاقوانین رانندگی

مقایسه جریمه رانندگی در آمریکا ، اروپا و ایران

سرفصل‌های مقاله

با در نظر گرفتن نرخ جریمه رانندگی در آمریکا و اروپا، می‌توان ایران را بهشت خلافکاران ترافیکی دانست. با اینکه یکی از اهرم‌های فشاری که به کمک آن می‌توان به بهبود سطح فرهنگ رانندگی کمک کرد، جریمه کردن متخلفان است، همچنان نرخ جریمه رانندگی در ایران به شکلی نیست که بتوان آن را به عنوان یک عامل بازدارنده در نظر گرفت. با نگاهی گذرا به نرخ جریمه رانندگی در آمریکا و اروپا، متوجه خواهید شد که رانندگان در ازای خلافی که مرتکب می شوند، حتی کوچکترین خلاف‌ها، به شدت تنبیه می شوند، حال آنکه پایین‌ترین نرخ جریمه در ایران از 15 هزار تومان شروع شده و برای سنگین‌ترین و خطرناک ترین خلاف‌ها به 400 هزار تومان ختم می شود.

 

مشاوره خرید تجهیزات کنترل ترافیک

در ادامه به مقایسه نرخ جریمه رانندگی در آمریکا، اروپا و ایران خواهیم پرداخت. گرچه باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که نرخ جریمه برای خلاف‌های یکسان، در ایالت‌های مختلف آمریکا متفاوت است. در نتیجه در این مقاله نرخ جرائم رانندگی در ایالت کالیفرنیا را به عنوان مرجع نرخ جریمه رانندگی در آمریکا، در نظر گرفته شده است. نرخ جریمه در کشورهای حوزه یورو نیز با هم متفاوت است و در این مقاله نرخ جریمه کشورهای مختلف اروپایی مورد بررسی قرار گرفته است.

 


قوانین و فرهنگ رانندگی در آلمان چگونه است؟ در ایمن ترافیک مگ بخوانید.


نرخ جریمه رانندگی

نرخ جریمه رانندگی در آمریکا و اروپا در شرایط مختلف

اخیراً در ایران نیز از این سیستم استفاده می شود و نمره منفی که برای گواهینامه در نظر گرفته می شود، بر اساس تعداد دفعات مرتکب شدن تخلف مورد نظر محاسبه می شود. اما میزان جریمه رانندگی در آمریکا و اروپا برای رانندگی با سرعت بیشتر از حد مجاز نیز بر اساس تعداد دفعاتی که رانندگان مرتکب این خلاف شده باشند محاسبه می شود. در ایران جریمه ‌ای که برای رانندگی با سرعت بیشتر از حد مجاز تعیین شده، بر اساس محل وقوع تخلف و میزان تخطی از این سرعت بین 30 هزار توامن تا 200 هزار تومان تعیین شده است. حال آنکه در کشورهای اروپایی میزان جریمه برای رانندگی با 20 کیلومتر در ساعت سرعت بیشتر از حد مجاز چیزی بین 50 تا 200 یورو در نظر گرفته شده است. در کشورهایی مانند آلمان نرخ کمتر، چیزی حدود 50 یورو، و در کشورهایی مانند دانمارک نرخ بیشتر، مبلغی بالغ بر 200 یورو در نظر گرفته می شود.

فروشگاه اینترنتی ایمن ترافیک کالا با فروش تجهیزات ترافیکی شامل انواع سرعت گیر (برای خرید سرعت گیر پلاستیکی کلیک کنید) ، استوانه ترافیکی و… همراه با ضمانت اصالت کالا سعی دارد تا کالاهای خود را بدون واسطه به دست مشتری برساند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایت اینترنتی ایمن ترافیک مراجعه کنید.

 

بیشتر بخوانید: تاریخچه پلیس راهنمایی رانندگی

 

جریمه رانندگی با سرعت غیر مجاز

جریمه رانندگی در آمریکا برای تخطی از رانندگی با سرعت مجاز چیزی در حدود 500 دلار خواهد بود. لازم به ذکر است که در آمریکا علاوه بر جریمه گواهینامه شما نیز به مدت 1 ماه ضبط خواهد شد. در پاره ای از مواقع، در صورت بالا بودن بیش از حد سرعت، ممکن است برای رانندگان زندان نیز در نظر گرفته شود. با این حساب، تعجبی ندارد که رانندگی با سرعت غیرمجاز عامل بسیاری از تصادفات مرگبار در ایران است. البته ایمنی جاده‌ها، خط کشی مناسب و استفاده از علائم ترافیکی مناسب در محل‌های مناسب، کشش سرعت را در جاده‌ها و بزرگراه‌های آمریکا و اروپا افزایش می‌دهد و با اینکه سرعت مجاز در این کشورها بیشتر از سرعت مجاز در ایران است، نرخ تصادفات و تلفات جاده‌ای به مراتب کمتر است.

 

جریمه رانندگی در آمریکا

جریمه نبستن کمربند ایمنی

یکی از مهم‌ترین دلایل اسیب دیدن کودکان در خودرو، آزاد بودن آنها در خودرو و نبستن کمربند ایمنی است. در ایران در آغوش گرفتن کودک جریمه ای بین 30 تا 50 هزار توان را برای شما در پی خواهد داشت، حال آنکه جریمه رانندگی در آمریکا برای این تخلف ممکن است تا به آنجا پیش برود که حضانت فرزند را از خانواده‌ای که مرتکب این تخلف شده‌اند صلب کنند. لازم به ذکر است که در ایران جریمه نبستن کمربند ایمنی چیزی بین 30 تا 60 هزار تومان تعیین شده و قانون خاصی برای کودکان وضع نشده است، ولی جریمه رانندگی در آمریکا برای کمربند نبستن کوکان چیزی مابین 100 تا 250 دلار تعیین شده است. به این ترتیب امید چندانی به تعیین کننده بودن نقش جریمه رانندگی در فرهنگ سازی صحیح ترافیکی در ایران وجود ندارد.

 

جریمه توقف در وسط چهار راه

نکته جالب دیگر مسئله ای است که به صورت روزانه با آن سر و کار داریم. بارها دیده‌اید که خودروها در خیابان‌ها به علت ترافیک و راهبندان در میان چهار راه متوقف شده‌اند و این کار در ایران هیچ جریمه‌ای به دنبال ندارد. بد نیست بدانید که جریمه رانندگی در آمریکا برای این تخلف چیزی حدود 250 دلار است. می‌توان نتیجه گرفت که به کمک همین جریمه‌های سنگین و قوانین سخت‌گیرانه، آمریکا و اروپا موفق به فرهنگ سازی صحیح در زمینه رانندگی شده‌اند.

فرهنگ سازی صحیح رانندگی، ایمنی جاده‌ها، به همراه استفاده از خط کشی مناسب، تابلو های ترافیکی و خرید چراغ راهنمایی رانندگی به منظور هدایت خودروها، و استفاده از عوامل تنبیهی و بازدارنده مناسب مانند جریمه رانندگی و ضبط گواهینامه، نقش بسزایی در افزایش ایمنی خیابان‌ها و جاده‌های کشور، و کاهش نرخ تلفات تصادفات خواهد داشت. با این حال متاسفانه نه اقدام مناسبی از طرف مسئولان در این زمینه صورت می‌پذیرد، و نه مردم توانایی مدیریت شرایط موجود را دارند.

 

جریمه رانندگی در آمریکا

میزان جریمه‌های رانندگی نیز به شکلی نیست که رانندگان را موظف به رعایت قوانین کند، و در نتیجه شاهد هرج و مرج‌های در خیابان‌ها و جاده‌های کشور هستیم. به عنوان مثال رانندگی نکردن بین خطوط در تمام کشورهای دنیا شامل جریمه می شود، حال آنکه در ایران ابتدا باید دید که ایا خط کشی خیابان‌ها و جاده‌ها شرایط قابل قبولی دارند یا خود عامل ایجاد سردرگمی رانندگان هستند و در مرحله بعدی انتظار رانندگی در بین خطوط را از رانندگان داشت.

جریمه رانندگی زمانی عادلانه است، که تابلوهای ترافیکی، چراغ راهنمایی رانندگی و خط کشی ها، همگی در محل مناسب خود و در بهترین شرایط قرار داشته باشند. در صورت عدم وجود این تابلوهای ترافیکی و استاندارد نبودن خیابان‌ها، هرگز نمی‌توان انتظار فرهنگ صحیح ترافیکی و رعایت قوانین را از مردم داشت.

نوشته های مشابه

‫9 دیدگاه ها

  1. بسیار آموزنده و جالب بود. متشکر. لطفا از این دست مطالب بیشتر به اشتراک بگذارید.

    1. اصلا اینطور نیست. همین قشر ضعیف هم تو خیابونا خلاف میکنن. باید یه عاملی باشه که جلوگیری کنه

    1. بله ولی تو ایرن به نسبت درآمد هم این جریمه ها کمه. واسه همین همه خلاف میکنن

  2. بله ولی تو ایران به نسبت درآمد هم این جریمه ها کمه. واسه همین همه خلاف میکنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا