تجهیزات ترافیکی

جاده ها و خیابان های هوشمند با تجهیزات ترافیکی هوشمند

سرفصل‌های مقاله

چراغ راهنمایی و رانندگی هوشمند، سرعتگیرهای هوشمند، ردیاب ها و سنسورهای تعبیه شده در زیرساخت جاده ها و خیابان ها، اجزای سیستم های کنترل ترافیک هوشمند هستند که امروزه در بسیاری از شهرها استفاده می شوند. با افزایش جمعیت شهرها، حمل و نقل کارآمد برای بهبود کیفیت زندگی، بهره وری اقتصادی و حفظ محیط زیست بسیار مهم و حیاتی است.

خرید چراغ راهنمایی و رانندگی

خیابان های هوشمند به ما کمک می کنند که بدون ترافیک و با کمترین توقف به مقصد برسیم. این تجهیزات برای کم شدن ترافیک و در نتیجه کم شدن آلودگی هوا حیاتی هستند. کم شدن زمان انتظار برای رسیدن به مقصد رضایتمندی شهروندان را افزایش داده و کیفیت زندگی  آنها را بهبود می بخشد. سیستم های کنترل ترافیک هوشمند یک روش آسان برای بهبود همه اینها است، بدون اینکه سرمایه گذاری زیادی در زیرساخت های فیزیکی لازم داشته باشد.

کنترل ترافیک هوشمند

مدیریت هوشمند ترافیک چیست؟

مدیریت هوشمند ترافیکی، سیستمی است که اجزاء آن برای تنظیم ترافیک شهر در کنار هم و با هماهنگی با هم کار می کنند. اجزاء این سیستم هوشمند، سنسورها، چراغ راهنمایی و رانندگی هوشمند، سرعتگیر هوشمند، ردیاب یا gps و علائم راهنمایی و رانندگی هستند. مدیریت مرکزی تمام این اجزاء در خیابان های اصلی شهر قرار دارد.

هدف از هوشمند کردن مدیریت ترافیک را می توان در موارد زیر خلاصه نمود:

  • کاهش ازدحام و ترافیک روزانه با بهبود جریان ترافیک
  • با توجه به اینکه ترافیک به صورت لحظه ای کاهش و افزایش می یابد مسیرهای پر ترافیک در اولویت قرار می گیرند
  • کاهش آلودگی هوا با محدود کردن ترافیک
  • به کمک چراغ راهنمایی و رانندگی هوشمند مرحله ای، عبور و مرور اتوبوس ها در اولویت قرار می گیرد.
  • با ایجاد یک سیستم مانیتورینگ دقیق در زمان حادثه از تجهیزات کنترل ترافیک هوشمند استفاده کرده و عبور و مرور ماشین های امداد و نجات را در اولویت قرار می دهد

 

بیشتر بخوانید: هزینه گواهینامه موتور

 

کنترل ترافیک هوشمند

اجزاء سیستم هوشمند ترافیکی

در  کشورهای زیادی هنوز از سیستم های سنتی کنترل ترافیک استفاده می شود. چراغ راهنمایی و رانندگی شمارنده که با تنظیم یک زمان ثابت روشن و خاموش می شود. این در حالی است که امروزه سنسورهای نصب شده در زیرساخت خیابان با توجه به میزان ترافیک موجود در ورودی و خروجی خیابان ها شمارنده چراغ راهنمایی و رانندگی را تنظیم می نماید.

سرعتگیرهایی که در زمان های خاصی فعال می شود تا از بالا بودن سرعت خودوها پیشگیری کند و در صورت خلوت بودن خیابان ها اجازه حرکت با سرعت بالا را به رانندگان می دهد. یک سیستم کنترل ترافیک هوشمند دارای اجزا مهم زیر است:

  1. یک سیستم کنترل مرکزی
  2. تجهیزات ترافیکی هوشمند
  3. دوربین ها و سنسورهای تشخیص صف

زمانی که در خیابان ها ترافیک واقعی ایجاد شود دوربین ها و ردیاب های صف، سیستم کنترل مرکزی را آگاه می کنند. هر دو ثانیه ، سیستم کنترل محاسبه می کند که آیا لازم است فعالیت چراغ راهنمایی، علائم راهنمایی و رانندگی، سرعتگیرها تنظیم شود. یک سیستم کنترل ترافیک هوشمند بلافاصله سازگار و تنظیم می شود تا زمانبندی اتوبوس ها را بهبود بخشد، تعداد صف خودروها را در خیابان ها کاهش دهد و تغییرات دیگری ایجاد کند که می تواند حرکت خودروها روان شوند و آلودگی هوا کاهش یابد.

کنترل ترافیک هوشمند

مقاله جذابترین خیابان های دنیا با مبلمان شهری خاص را بخوانید.

چراغ راهنمایی و رانندگی هوشمند

از جمله مهمترین تجهیزات ترافیکی در خیابان هوشمند چراغ راهنمایی و رانندگی هوشمند است. این چراغ راهنمایی خدماتی ارائه می دهد که می تواند در روان کردن ترافیک شهری موثر باشد. از جمله خدمات چراغ راهنمایی هوشمند می توان به موارد زیر اشاره داشت.

تشخیص ترافیکی

چراغ راهنمایی هوشمند با دریافت اطلاعات از سنسورهای نصب شده در زیرساخت ارتباط برقرار گرده و صف خودرو ها را تشخیص می دهد. به این شکل دست اندرکاران می توانند الگوی ترافیکی مناسب شهری را ترسیم نمایند.

قابلیت همگام سازی چراغ های راهنمایی

این سیستم با تشخیص صف خودروها می توانند چراغ های راهنمایی را به شکلی همگام سازی کنند که خودرو در مسیر خود با کمترین چراغ قرمز برخوردار داشته باشند.

کنترل ترافیک هوشمند

به روزرسانی زمان چراغ راهنمایی در زمان دقیق

چراغ راهنمایی و رانندگی هوشمند، رنگ چراغ ها را بر اساس ترافیک لحظه ای تنظیم می کنند. در حالی که در مدل های قدیمی طبق یک استاندارد از قبل تنظیم شده چراغ ها تغییر رنگ می دهند.

 


درباره ی کاردستی چراغ عابر پیاده برای کودکان بخوانید.


 

انتقال اطلاعات بین رانندگان

چراغ راهنمایی هوشمند با محاسبه دقیق به رانندگان اعلام می کنند که اگر سرعت خود بهیمنه نمایند. با انتخاب سرعت بهینه در تقاطع بعدی با چراغ سبز روبرو خواهید شد. از این رو به این مدل چراغ راهنمایی، چراغ راهنمایی همیشه سبز هم گفته می شود.

امکان اولویت بندی بین انواع خودرو

سیستم کنترل مرکزی در زمان اولویت بندی بین وسایط نقلیه، به وسایل حمل و نقل عمومی و امداد و نجات اولویت بیشتری می دهد. از این رو برای چراغ راهنمایی هوشمند اتوبوس ها، آمبولانس ها، آتش نشانی، تاکسی ها یا دوچرخه سواران اولویت بیشتری دارند.

کنترل ترافیک هوشمند

اینترنت اشیا یا (Internet of Things (IoT

در شهرهای بزرگ اینترنت اشیا توانسته است جایگاه واقعی خود را بیابد. این اینترنت با کمک گرفتن از ابزار و وسایل هوشمند موجود در خودرو و خیابان به ترافیک موجود سر و سامان می دهد. این اینترنت است که به کمک سنسورهای موجود در خیابان، gps، گوشی هوشمند اطلاعات و داده ها را به سیستم مرکزی منتقل می کند. این سیستم با تجزیه و تحلیل اطلاعات می تواند فعالیت های مفید برای کنترل ترافیک را تنظیم کند. از جمله اقداماتی که اینترنت اشیا برای کنترل ترافیک هوشمند انجام می دهد می توان به موازد زیر اشاره داشت:

انتقال اطلاعات به چراغ راهنمایی و رانندگی

چراغ راهنمایی هوشمند برای کار کردن به داده نیاز دارد. حسگرهای اینترنت اشیا نصب شده در زیر جاده ها و خیابان ها، دوربین های راهنمایی و رانندگی یا وسایل نقلیه، داده ها را جمع آوری کرده و برای تجزیه و تحلیل به یک مرکز مدیریت داده بزرگ ارسال می کند. در نتیجه تجزیه و تحلیل، مرکز مدیریت می تواند الگوی مناسبی برای تغییر رنگ چراغ راهنمایی را تنظیم  نماید.

 


درباره ی هزینه معاینه فنی خودرو ۱۴۰۱ بخوانید.


 

نشان دادن جای پارک به رانندگان

اینترنت اشیا از GPS و سنسورهای زیرزمینی برای تشخیص نقاط پارک موجود استفاده می کند. رانندگان به کمک نصب برنامه مناسب در گوشی هوشمند به راحتی می تونند قبل از ورود به خیابان بهترین پارکینگ و یا محل پارک خالی را تشخیص دهند. این ابزار ها می توانند مانع فلزی پارکینگ مختلف را شناسایی و فقط جاهای خالی را نشان بدهند .

اعمال جریمه رانندگان متخلف

با هوشمند کردن جاده ها، سیستم مرکزی می توند سرعت خودروها را تشخیص داده و در صورت نقض قوانین، به پلیس راهنمایی رانندگی هشدارهای لازم داده می شود. در ضمن در صورت بروز حادثه جادههوشمند محل حادثه را به اورژانس ارسال کرده و موقعیت دقیق تصادف را مشخص می کند.

کنترل ترافیک هوشمند

مقاله خیابان هایی که در آنها همه در یک سطح بدون تجهیزات ترافیکی حرکت می کنند را بخوانید.

تجزیه و تحلیل با هوش مصنوعی

اطلاعات کامل از جاده های کشور، خیابان های شهری در یک سیستم پردازش اطلاعات جمع آوری شده و اطلاعات آن توسط هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل می شود. این به مسئولین کمک می کند تا برای کنترل ترافیک سیاست های کلان داشته باشند.

ارتقا سیستم حمل و نقل عمومی

در خیابان های هوشمند فرد می تواند تشخیص دهد که اتوبوس مورد نظر او تا چند دقیقه دیگر می رسد. در ضمن در صورت بروز مشکلی در مسیر عبور و مرور اتوبوس ها، مسئولین با ارسال اتوبوس های کمکی از ازدحام جمعیت در ادامه مسیر پیشگیری می کنند.

5 شهر بزرگ با سیستم کنترل ترافیک هوشمند

امروزه بزرگترین شهرهای دنیا به کمک سیستم کنترل هوشمند اداره می شود. این به روان شدن ترافیک کمک می کند، استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی را افزایش می دهد و کیفیت زندگی افراد را ارتقا می دهد. تصیمیم داریم 5 شهر بزرگ دنیا که در آنها سیستم کنترل ترافیک هوشمند به کار رفته است را معرفی نماییم

1. کنترل ترافیک هوشمند در سنگاپور با نصب حسگرها

سنگاپور با شعار اولین “ملت هوشمند جهان”، از حسگرها، دوربین ها و اینترنت اشیا در سراسر شهر استفاده کرده است. این کار برای نظارت بر ترافیک، پارکینگ، حمل و نقل عمومی و تمیزی خیابان ها انجام می شود.

بنیاد تحقیقات ملی (که بخشی از دفتر نخست وزیر است) به زودی “Virtual Singapore”، یک مدل شهر سه بعدی و یک بستر داده مشترک را راه اندازی می کند. برنامه ریزان شهر می توانند از این مدل برای ایجاد مسیرهای حمل و نقل بهینه استفاده می کنند.

کنترل ترافیک هوشمند

2. کنترل ترافیک هوشمند در بارسولانا با پارکینگ هوشمند

پایتخت کاتالونیا با جمعیت 1.6 میلیون نفری، راه حل های هوشمند بسیاری را برای حرکت آزادانه جمعیت خود به کار گرفته است. از جمله پارکینگ هوشمند و سیستم های ترافیکی برای نظارت بر ترافیک. این شهر همچنین با ناوگان اتوبوس های ترکیبی و “Bicing” در حمل و نقل پاک سرمایه گذاری کرده است. این یک ابتکار دوچرخه سواری هوشمند است که به مسافران اجازه می دهد از طریق اشتراک سالانه یا پرداخت تلفنی به بیش از 400 ایستگاه دوچرخه دسترسی داشته باشند.

کنترل ترافیک هوشمند

3. کنترل ترافیک هوشمند در لندن با چراغ راهنمایی رانندگی هوشمند

لندن از فناوری هوشمندی برای مقابله با ازدحام و ساده سازی پارکینگ استفاده می کند. این شرکت همچنین سرمایه گذاری زیادی در فناوری حمل و نقل انجام داده و ناوگان اتوبوس و مترو خود را با فناوری جدید، کارآمدتر نموده است. این شهر همچنین طرح اشتراک دوچرخه را آزمایش و در فناوری هوشمند ترافیک سرمایه گذاری کرده است. طبق تحقیقات انجام شده استفاده از چراغ راهنمایی رانندگی که به نفع حمل و نقل عمومی کار می کند به کنترل ترافیک کمک می کند.

کنترل ترافیک هوشمند

مقاله خیابان های بدون چراغ راهنمایی و رانندگی در دنیا را بخوانید.

4. کنترل ترافیک هوشمند در سانفرانسیسکو با کترل حمل و نقل عمومی

ترافیک مشکل بزرگی برای سانفرانسیسکو با 800000 شهروند در شهری 7 × 7 مایلی است.این شهر که تپه ها و شیب های بسیار زیادی دارد از فناوری هوشمند برای مقابله با این مسئله کمک گرفته است. استفاده از بلیط هوشمند برای ساده سازی فرآیندهای حمل و نقل عمومی و پارکینگ هوشمند این شهر در حال سرمایه گذاری در فناوری کنترل ترافیک هوشمند است تا به مردم کمک کند تا در سراسر شهر آزادانه حرکت کنند.

کنترل ترافیک هوشمند

5. کنترل ترافیک هوشمند در اسلو با دریابی پلاک خودرو

پایتخت نروژ اقدامات لازم برای کنترل ترافیک هوشمند را با استفاده از ردیاب های پلاک برای محاسبه ترافیک دقیق در شهر آغاز کرده است و همچنین در حال حاضر 37 مایل جاده دوچرخه سواری در این شهر در حال ساخت است. این کشور همچنین برنامه های زیادی در رابطه با فناوری حمل و نقل هوشمند و بهبود تولید گازهای گلخانه ای دارد. ممنوعیت خودروها در مرکز شهر از سال 2019 و طراحی مجدد کل شبکه حمل و نقل آن از سال 2020 از جمله این اقدامات است.

کنترل ترافیک هوشمند

کلام آخر

ایمن ترافیک کالا با تولید تجهیزات ترافیکی هوشمند در ایران تلاش دارد شهرهای ایران به استانداردهای روز دنیا نزدیک کند. در صورت تمایل می توانید از سایت ایمن ترافیک دیدن کرده و محصولات را بررسی نمایید. در صورت نیاز به نصب نیز می توانید از کارشناسان نصب این شرکت کمک بگیرید. در ضمن بد نیست بدانید محصولات تولید شده در این شرکت همگی ضمانت سلامت و کیفیت دارند.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. خسته نباشید، تجهیزات ترافیکی هوشمند کمک شایانی به کاهش تصادفات می تونه بکنه؟ کدوم یکی از این تجهیزات در ایران هست؟

    1. با سلام و وقت بخیر، سرعت پیشرفت انواع تجهیزات ترافیکی در ایران کمی کند است؛ اما می تونید انواع چراغ چشمک زن قرمز، سرعتگیر هوشمند و … را در بعضی مناطق شهر تهران دید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا