تجهیزات پارکینگی

شیب رمپ پارکینگ چیست؟ + محاسبه طول رمپ و عرض رمپ پارکینگ

سرفصل‌های مقاله

15شیب رمپ پارکینگ از مهم ترین ضروریات طراحی معماری می‌باشد و معماران باید توجه بسیاری به آن داشته باشند زیرا از مهم ترین عوامل در مجتمع های مسکونی و تجاری می‌باشد. ایمن ترافیک کالا با توجه به اهمیت این موضوع مقاله ای را در مورد استاندارد رمپ پارکینگ تهیه نموده است.
پارکینگ ها از مهم ترین مکان های عمومی هستند.که باید محلی امن برای پارک کردن خودرو ها باشند.و باید از امکانات بسیار زیادی در جهت تجهیز کردن پارکینگ ها و امن تر کردن آنها استفاده شود.
در ادامه این متن به بررسی استاندارد شیب رمپ پارکینگ می‌پردازیم.و اطلاعات بیشتری را در این باره را ارائه می‌دهیم. رمپ پارکینگ از مهم ترین ضروریات طراحی معماری می‌باشد.و معماران باید توجه بسیاری به آن داشته باشند زیرا.از مهم ترین عوامل در مجتمع های مسکونی و تجاری می‌باشد.

 

رمپ چیست؟

ممکن برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که رمپ چیست ؛ در واقع رمپ را می‌توان همان شیب راهه هم گفت، که از آن برای متصل کردن دو محیط غیر هم سطح استفاده می‌شود. برای جلوگیری از سر خوردن ماشین در سطح رمپ در مسیر رمپ ها می‌توان از بریدگی های آج دار و تقریبا دو سانتی متری استفاده کرد.
از دلایل دیگری که از از این بریدگی ها استفاده می‌شود. این است که اصطحکاک را افزایش دهند.و در آب را هم هدایت کنند. قسمتی ازشیار هایی که برای رمپ پارکینگ ها در نظر گرفته می‌شود.در حیاط کار گذاشته می‌شود و از ایجاد حوضچه و.جمع شدن زباله ها و آب در ابتدای پارکینگ ها جلوگیری می‌کند.

شیپ رمپ بر طبق نیاز جامعه به طور پیشرفته تری برای گروه های مختلف افراد در جامعه طراحی و ساخته می شود که در قانون جدید پارکینگ موارد استفاده از آن نیز اشاره شده است.

محاسبه طول رمپ آنلاین

حداقل طول رمپ پارکینگ محاسبه شده : متر

 

اصطلاح رمپ پارکینگ چیست؟

رمپ پارکینک به سطح شیب داری گفته میشود که دو سطح غیر مسطح یک پارکینگ را بهم وصل میکند؛ و به وسیله ی آن خودروها میتوانند در چند طبقه از پارکینگ تردد کنند. اصلاح رمپ پارکینگ یکی از اساسی ترین خدماتی است که توسط کارشناسان کاربلد به صاحبان پارکینگ ها ارائه داده می شود. این خدمات مهم عبارتند از ترمز رمپ که باعث می شود خودرو قابل کنترل باشد و مانع از لیز خوردن آن گردد.
دومین مورد از اصلاح رمپ پارکینگ، هنگامی صورت می گیرد که قسمت زیرین خودرو به زمین برخورد کند. در این صورت بدون آسیب رساندن به ظاهر پارکینگ، با به وجود آوردن اختلاف سطح در محل برخورد، مشکل را حل خواهند کرد.

اصلاح شیب رمپ پارکینگ برای هدایت بهتر خودروها به طبقات دیگر انجام می شود. این شیب محلی برای پارک کردن خودرو نمی باشد و باید طبق شیب مجاز رمپ پارکینگ ساخته شود. شیب رمپ پارکینگ مسکونی باید به گونه ایی طراحی شود که مورد استفاده برای همه ی افراد باشد.
البته این نکته نیز قابل ذکر است که فضای پارکینگ نیز در مقدار شیب بسیار تاثیرگذار می باشد. درصورتیکه که شیب رمپ پارکینگ دچار آسیب شود برای اصلاح شیب رمپ پارکینگ می توانید به وب سایت ایمن ترافیک کالا مراجعه کرده و از تیم حرفه ای کارشناسان ما در این سایت بهره ببرید.

 

خرید اینترنتی لوازم پارکینگ

 

روش اجرای رمپ پارکینگ

در هنگام اجرای رمپ پارکینگ باید استاندارد شیب رمپ پارکینگ رعایت شود و مورد تایید شهرداری قرار گیرد؛ زیرا اگر رمپ پارکینگ طبق استاندارد طراحی و اجرا نشده باشند ممکن است موجب لیز خوردن خودرو شود و آسیب هایی را به آن وارد نماید.
اجرای رمپ باید طوری انجام گیرد که از بیشترین فضا برای آن استفاده گردد تا در هنگام استفاده مشکلی را برای افراد و خودروها به وجود نیاورد. از آنجایی که اهمیت اجرای رمپ و اصلاح آن بسیار حائز اهمیت بوده است متقاضیان می توانند از تیم حرفه ای و کارآمدی ایمن ترافیک کالا که ما در سایت خود معرفی کرده ایم کمک بگیرند و در کوتاه ترین زمان ممکن شاهد نصب و یا اصلاح رمپ پارکینگ خود باشند.

 


بیشتر بخوانید: نمونه سوالات تابلوهای رانندگی


 

در پیچ رمپ پارکینگ ها برای جلوگیر از خطرات احتمالی و تصادف از تابلوهای ترافیکی، انواع تجهیزات روشنایی و نورپردازی از همه بیشتر آینه محدب ترافیکی به جهت دید بهتر رانندگان استفاده می‌شود. کمبود هرکدام از این موارد موجب پایین آمدن استاندارد و امنیت پارکینگ می‌گردد.

 

محاسبه شیب رمپ پارکینگ


 

نحوه محاسبه شیب رمپ پارکینگ

شیب رمپ پارکینگ اصلی ترین عامل تشکیل دهنده آن است. شیب استاندارد رمپ پارکینگ و شیب پارکینگ توسط مهندسان محاسبه و اجرا می ‌شود و یکی از ضوابط پارکینگ تجاری است . اما به طور کلی از فرمول تقسیم ارتفاع بر طول می‌توان شیب رمپ را به دست آورد.
از عوامل مهم دیگری که باید در نظر گرفت طول رمپ پارکینگ است، طول رمپ پارکینگ ها باید از استاندارد هایی مانند شیب مجاز رمپ پارکینگ، محل پارکینگ و دیگر عوامل مطابقت داشته باشد.
برای محاسبه‌ طول رمپ پارکینگ می‌توان از فرمول های گوناگونی استفاده کرد ولی مهم ترین و معمول ترین فرمول را می‌توان با توجه به شیب به دست آورد به گونه ای که شیب رمپ را در ارتفاع آن ضرب کرد تا طول رمپ پارکینگ به دست بیاید.

 

طراحی رمپ پارکینگ

رمپ پارکینگ چیست؟ در هنگام احداث ساختمان ها رعایت شیب استاندارد رمپ پارکینگ امری ضروری است که در پی این ضرورت، پارکینگ ها از جمله فضاهایی هستند که نیاز به رعایت اصول ساخت و ساز دارند. از این اصول می توان اشاره ای به طراحی رمپ پارکینگ نمود.


مراکز معاینه فنی تهران را بشناسید.


انواع رمپ پارکینگ

از سه نوع رمپ در پارکینگ ها می توان استفاده نمود:

  1. رمپ آدم رو : جهت عبور انسان ها در محل هایی با ارتفاع کم مثلا در اداره جات ، بانک ها و یا شیرینی سراها و … استفاده می شود .
  2. رمپ ماشین رو : این نوع رمپ پارکینگ برای دسترسی خودرو ها به سطوحی که ارتفاع متفاوتی به هم دارند استفاده می شود .
  3. رمپ معلولین : رمپ معلولین برای عبور و یا استفاده معلولین از مکان های عمومی و یا پارکینگ ها ضروری است .
  4. رمپ پله 

جدول شیب استاندارد رمپ پارکینگ

همانطور که مطالعه کردید ما انواع مختلفی از رمپ پارکینگ داریم که هر کدام از آنها قوانین و شرایط خاص خودشان را دارند . ما در این قسمت از سایت ایمن ترافیک ، جدولی را تهیه کردیم که با استفاده از آن می توانید شیب استاندار رمپ پارکینگ را بر اساس نوع رمپ پارکینگ بدست آورید .

نوع رمپ شیب استاندارد رمپ
رمپ آدم رو حداکثر 12.5%
رمپ ماشین رو 15%
رمپ معلولین 8%
رمپ پله 12%

حداکثر شیب رمپ پارکینگ

برای محاسبه ابعاد رمپ پارکینگ، حداکثر شیب رمپ پارکینگ در جاهایی که خودرو پارک می شود 6 تا 7 درصد و در مکان هایی که خود رو پارک نمی شود و صرفا برای انتقال خودرو ها مورد استفاده قرار می گیرد بر اساس استاندارد ها 12 الی 13 درصد است؛ البته حداکثر شیب رمپ معلولین متفاوت است.

 

طراحی رمپ پارکینگ مسکونی

در طراحی رمپ پارکینگ مسکونی باید استانداردهای بین المللی و ضوابط طراحی رمپ پارکینگ را بر مبنای طول، عرض و حداکثر شیب مجاز رمپ رعایت نمود. که رعایت نکردن ابعاد رمپ پارکینگ مناسب ممکن است با خطراتی همراه گردد.

 

شیب رمپ ماشین رو

برای محاسبه درصد شیب رمپ طبق ضوابط طراحی رمپ پارکینگ می توان از فرمول زیر استفاده کرد:

نحوه محاسبه شیب رمپ پارکینگ بدین صورت است که با داشتن ارتفاع و طول رمپ پارکینگ می توان درصد شیب آن را تخمین زد. شیب پارکینگ نمی تواند زیاد در نظر گرفته شود.
در طراحی شیب رمپ ماشین رو به این نکته توجه کنید که اگر خطر سر خوردن ماشین ها وجود دارد ، از سرعت گیر پلاستیکی استفاده کنید تا هرچه بهتر ایمنی خودرو ها و سرنشینان آن هارا حفظ کنید.

چطور درصد شیب رمپ پارکینگ را محاسبه کنیم ؟

در طراحی رمپ پارکینگ ، محاسبه درصد دقیق شیب رمپ یکی از اقدامات اولیه و مهم است . منظور از درصد شیب رمپ عبارت است از مقدار تغییر ارتفاع پارکینگ بر اساس سانتی متر به ازای مقدار معینی از طول رمپ پارکینگ .

با استفاده از فرمول و تصویر زیر شما می توانید در صورت داشتن هر یک از مقادیر لازم برای محاسبه درصد شیب رمپ پارکینگ ، سایر مقدارها را بدست آورید .

فرمول محاسبه طول رمپ پارکینگ

برای محاسبه طول رمپ پارکینگ می توان از فرمول زیر استفاده نمود:

ارتفاع (Rise) × شیب زمین (Gradient)= طول رمپ (Run).

 

نحوه محاسبه طول رمپ

فرمول بالا برای به دست آوردن طول رمپ پارکینگ به کار گرفته می شود. فرمول محاسبه طول رمپ ارتباط بین طول و شيب رمپ پاركينگ را به خوبی مشخص می کند. بر اساس نحوه محاسبه رمپ می توان میزان درصد شیب رمپ را تعیین نمود.
فرمول طول رمپ نشان می دهد که هر چه طول کمتر باشد، شیب رمپ بیشتر می گردد و بیشتر بودن این شیب از شیب استاندارد رمپ ممکن است که سبب مشکلاتی برای استفاده کنندگان گردد زیرا شیب زیادتر از شیب مجاز رمپ پارکینگ سبب سر خوردن افراد و یا وسائل نقلیه می گردد و برخلاف ضوابط رمپ پارکینگ است.

 

شیب رمپ پارکینگ – سواره

شیب استاندارد رمپ سواره پارکینگ با فرمولی.متفاوت از شیب رمپ پارکینگ عادی به دست می‌آید. شیب این نوع از پارکینگ ها باید اندازه ای مناسب داشته باشد. به عنوان مثال اگر شیب این پارکینگ ها از ۱۵ درصد بیشتر باشد.شیب آن تند است و خطر سر خوردن ماشین و عدم کنترل ماشین به وجود می‌آید.
بنابراین شیب ۱۵ درجه شیب مجاز رمپ پارکینگ است. برای ساختمان های بیش از ۲۴ واحد حداکثر شیب رمپ پارکینگ ۱۵ درصد است.و برای ساختمان های کمتر از ۲۴ واحد تا ۱۷ درصد برای شيب رمپ پاركينگ مجاز است.
لازم به ذکر است که برای ساختمان های مسکونی که بیش از ۱۴ واحد دارد.رعایت استاندارد رمپ پارکینگ و وجود پارکینگ ضرورت  دارد و حتما باید استفاده شود.

 

درصد مناسب شیب رمپ پارکینگ چقدر است؟

مهم ترین نکته در محاسبه شیب رمپ پارکینگ مسکونی در.نظر گرفتن شیب در یک متر ابتدا و یک متر انتهایی است.که اندازه شیب آن باید به اندازه ۱۰ درصد و یا کمتر از آن باشد. بی دلیل اینکه رانندگان بتوانند راحت تر خودرو خود را کنترل کنند.و راحت تر از شيب رمپ پاركينگ بالا بروند و یا پایین بیایند.

 


بیشتر بخوانید : پارکینگ مزاحم و قوانین مربوط به آن


ضوابط طراحی رمپ پارکینگ

 

ارتفاع و عرض رمپ پارکینگ

طبق ضوابط رمپ پارکینگ، حداقل ارتفاعی که برای مسیر رمپ در نظر گرفته می‌شود.۱۸۰ متر است و مطابق با استاندارد عرض رمپ پارکینگ دو طرفه باید به اندازه ۵.۵۰ متر باشد و همچنین عرض رمپ های یک طرفه.که تنها یک خودرو می‌تواند از آن عبور کند.باید حداقل عرض رمپ پارکینگ به اندازه ۳.۵۰ متر باشد.

حداقل ارتفاعی که برای مسیر رمپ در نظر گرفته می‌شود.180 متر است و به طور معمول عرض رمپ دو طرفه باید.به اندازه 5.50 متر باشد و همچنین عرض رمپ های یک طرفه.که تنها یک خودرو می‌تواند از آن عبور کند.باید حداقل به اندازه 3.50 متر باشد.
شیب رمپ پارکینگ هایی که برای افراد معلول در نظر گرفته شده است.با شیب رمپ پارکینگ های معمولی متفاوت است. درصد شیب رمپ معلولین به طور معمول 8 درصد در نظر گرفته می‌شود.ولی به شکل استاندارد شیب رمپ این نوع از پارکینگ ها نباید از 5 درصد تجاوز کند.
به دلیل اینکه کنترل کردن خودرو در این شیب ها همانطور که در تصاویر رمپها مشخص است، سخت خواهد بود. اگر شیب رمپ افراد معلول را 8 درصد در نظر گرفته.و طول آن را 9 متر، به ازای هر 9 متر طول رمپ باید یک فضا.به شکل پاگرد تعبیه شود که عمق حداقل 1.20 متر را داشته باشد.

 

شیب رمپ معلولین

رمپ معلولین عبارت است از سطوح شیب داری که به منظور دسترسی آسانتر افراد ناتوان جسمی به قسمت های مختلف ساختمان احداث می گردد. و به بیانی دیگر با استفاده از این سطح شیب دار، دو اختلاف سطح به یگدیگر وصل می شوند. بدون در نظر گرفتن رمپ معلول ارتباط بین بخش های مختلف یک ساختمان به جهت هدایت نمودن این افراد مشکل و یا حتی غیر ممکن خواهد بود.

 

محاسبه شیب رمپ معلولین

برای محاسبه شیب رمپ معلولین بایستی ارتفاع و طول افقی محل را در نظر گرفت. حداکثر شیب رمپ که برای افراد معلول در نظر گرفته می شود با حداکثر شیب مجاز رمپ افراد سالم متفاوت است. استاندارد شیب رمپ نباید به گونه ای باشد که در کاربرد مشکل ساز گردد.

 

فرمول محاسبه شیب رمپ

محاسبه شیب رمپ پارکینگ انواع رمپ پارکینگ طبقاتی از رابطه بین ارتفاع برای غلبه بر (h) و طول افقی (d)، ضرب در 100 به دست می آید از این فرمول می توان به جهت محاسبه شیب رمپ پارکینگ با درصد های گوناگون استفاده نمود.

برای این که بتوان طول رمپ یا شیبراهه یک پارکینگ را به دست آورد لازم است که درصد شیب را که پیش تر به محاسبه آن پرداختیم را در ارتفاع ضرب کرده. در استاندارد رمپ هر چه که درصد شیب رمپ پارکینگ بیشتر باشد میزان طولی که به دست می آید کمتر خواهد بود و اگر این شیب از حالت معمول بیشتر باشد امکان سر خوردن خودرو ها و یا افراد افزایش می یابد.
بدین ترتیب ارتباط بین شیب و طول بایستی به گونه ای در نظر گرفته شود که سبب بروز مشکلاتی برای افراد نگردد. همان طور که ذکر گردید برای افراد معلول حداکثر شیب 8 درصد است و به ازای هر 9 متر هم لازم است که یک پاگرد تعبیه گردد.

 

ایمن ترافیک ارائه کننده انواع تابلو راهنمای طبقات می‌باشد. جهت اطلاع از قیمت کلیک کنید.

 

شیب رمپ پارکینگ برای افراد پیاده

این مورد برای افراد پیاده باید بین 5 درصد.تا 10 درصد در نظر گرفته شده است. و شیب بیشتر از 10 درصد استاندارد نخواهد بود.و ممکن است پیگرد قانونی داشته باشد. در این متن به بررسی شیب رمپ پارکینگ های گوناگونی پرداختیم.و آنها را بررسی کردیم.
همان طور که گفته شد شیب رمپ پارکینگ ها از اهمیت زیادی برخوردار است.و طبق استاندارد های بین المللی محاسبه می‌شود. بنابراین رعایت کردن استاندارد ها اهمیت زیادی دارد.و رعایت نکردن آنها خلاف قوانین اصلی ممکن است.باعث تلفات زیادی شود و حتی با ممانعت های قانونی و رسمی مواجه شود.

 


بیشتر بخوانید : پارکینگ هوشمند و مزایای آن


نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام
    به نظر می رسه رمپ پارکینگ ما هم نیاز به یه سری تجهیزات داره
    بعد از خرید تجهیزات پارکینگ کسی رو برای نصب ارسال می کنید؟

  2. شیب رمپ نیمدایره پارکینگ منفی یک که در زمینی به عرض ۱۰ متر احداث شده برای تردد بهتر و عدم نیاز به جلو و عقب کردن نیاز به ایجاد شیب عرضی داره. پایان کار گرفته شده ولی تردد دشواره. انجام این کار براتون مقدوره؟

    1. با سلام بنده مشکلی مشابه همین مورد ،البته با عرض ۱۱/۷۰رو دارم،که برای رفتن به زیرزمین ،ممنون میشم پاسخ دهید

  3. با سلام
    ایا رمپی با شیب ۲۰ درصد با استفاده از کار استاپر قابل اصلاحه؟
    لطفا پیشنهاد خودتون رو هم بفرمایید؟
    ایا در زمانواخذ پایان کار دچار مشکل نمیشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا