شهر و جادهمبلمان شهری

مبلمان شهری چیست؟

سرفصل‌های مقاله

اصطلاح مبلمان شهری در صنعت شهرسازی به کار برده می شود. منظور از مبلمان شهری چیست ؟ لازم است هر شهری برای رفاه ساکنانش مجهز به تجهیزات و اسباب خاصی شود. با استفاده از این اسباب و وسایل محیط برای انجام فعالیت های روزانه و شبانه ی شهروندان آماده می شود. تجهیزات مبلمان شهری علاوه بر افزایش امکانات در سطح شهر باعث زیباسازی محیط پیرامون ما می شود.

 

تجهیزات و مبلمان شهری

 

تعریف مبلمان شهری

مبلمان شهری به مجموعه ای از اشیا و تجهیزات گفته می‌شود، که در فضاهای عمومی شهری نصب می‌شود و برای استفاده عمومی قرار میگیرد. این مبلمان ‌های شهری شامل صندلی ‌ها، میز ها، زباله‌دان ‌ها، بناهای شهری و دیگر اشیاء هستند که در مکان های عمومی شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند. هدف از نصب مبلمان شهری ، تسهیل و تسریع فعالیت ‌های شهروندان در فضاهای عمومی، افزایش زیبایی و جذابیت شهر و بهبود کیفیت زندگی شهروندان است.

مبلمان شهری چیست

در صنعت شهرسازی، سعی می شود که با در نظر گرفتن فرهنگ شهروندان و هویت آن ها، زیبا سازی انجام بگیرد. مسئولان شهری با استفاده از تجهیزاتی مانند: نیمکت های شهری، ایستگاه اتوبوس و وسایل ورزشی پارکی، شهر را برای زندگی راحت آماده می کنند. همچنین مسئولان و برنامه ریزان شهری با استفاده از تجهیزات روشنایی و نورپردازی سعی می کنند که احساس آرامش را در مردم ایجاد کنند. مبلمان شهری اصولا یک مقوله گسترده برای مطالعه و طراحی و پیاده‌سازی اسباب و لوازم رفاهی و زیباسازی شهر است. در ادامه به تعریف و نحوه خرید مبلمان و تجهیزات شهری خواهیم پرداخت و مثال‌هایی را در این باره ارائه خواهیم کرد.

در واقع در صورتی که بخواهیم به صورت مختصر و مفید، تعریف مبلمان شهری را برای شما بیان کنیم، می توانیم بگوییم مبلمان شهری عبارت است از تمامی وسایل و ابزار مورد نیاز برای هر شهر، که توسط شهرداری و سایر نهادهای این شهر به منظور تجهیز مکان های عمومی و برای آسایش و رفاه حال شهروندان و همچنین زیبایی شهر نصب می شود.

حال با خود فکر کنید که این تعریف مبلمان شهری چه موارد متعددی از یک نیمکت بتنی پارکی گرفته تا صندلی های بتنی و فلزی و مواردی از این دست را می تواند شامل باشد. در ادامه مطلب انواع مبلمان شهری با دسته بندی های آن برای شما بیان می شود. حال که به جواب سوال ” مبلمان شهری چیست ؟ ” آشنا شدید، در ادامه انواع مبلمان شهری معرفی می شود.

 

تجهیزات نورپردازی

 

مبلمان شهری شامل چیست؟

اصطلاح مبلمان شهری دامنه ی وسیعی دارد. تمام تجهیزات، دستگاه ها و وسایلی که در فضای شهر نصب شده و استفاده ی عمومی دارند شامل مبلمان شهری می شوند. این اشیا و وسایل با ویژگی های خود مانند، رنگ، فرم و ماهیت کاربردی شان باعث ارتقای کیفیت زندگی شهروندان می شوند. استفاده از مبلمان شهری نامناسب و یا حذف این تجهیزات از فضاهای عمومی، باعث بی پاسخ ماندن نیازهای مردم شده و نظام شهری دچار مشکل می شود. نوع مبلمان شهری نشانگر هویت و فرهنگ یک شهر است. با طراحی مناسب این تجهیزات و نصب در مکان لازم، نیازهای رفاهی شهروندان تامین شده و هویت آن ها نیز معرفی می شود.

مبلمان و تجهیزات شهری در حقیقت به تمام ابزار و وسایل رفاهی، ارتباطی، تزئینی، هنری و … که وجهه‌ی مشخصی به شهر می‌بخشند و آن را نسبت به بقیه شهرها و محیط‌ها متمایز می‌کند گفته می‌شود. این تعریف می‌تواند تعریف کاملی باشد اما همچنان جای کار دارد. مشخصا هر شهری با توجه به نمای کلی آن، میدان‌های اصلی، مرکز شهر، پارک‌ها و تزئینات خیابان‌های آن‌ شناخته می‌شود.

به احتمال زیاد تا کنون از افراد مختلفی شنیده باشید که شهری که به تازگی به آن مسافرت کرده‌اند بسیار زیبا بوده است و معمولا دلایلی هم که می‌آورند بیشتر به فضای کلی شهر، امکانات رفاهی و پاکیزگی و زیبایی آن برمی‌گردد. اینجا دقیقا جایی است که اهمیت مبلمان شهری مشخص می‌شود.

مبلمان و تجهیزات شهری در بالا بردن سطح زندگی شهروندان نقشی بسیار تعیین‌کننده دارد. به طور مثال اگر داخل شهر سطل زباله پارکی فلزی در فواصل کمی نزدیک هم وجود داشته باشند، مسلما نظافت و تمیزی شهر بیشتر از سابق می‌شود و این امر در بهداشت و سلامت شهروندان بسیار ضروری است، یا اتاقک‌های مخصوص برای انتظار اتوبوس و یا هنگام بارندگی، تا از خیس شدن لباس‌ها و وسایل شهروندان جلوگیری کند.

 


بیشتر بخوانید : ضوابط طراحی مبلمان شهری


 

مجسمه و المان شهری

 

طراحی مبلمان شهری

زیاده‌روی در طراحی مبلمان شهری هم غالبا نتیجه‌ای عکس دارد. به طور مثال تصور کنید داخل شهر در هر ده قدمی یک سطل زباله، یک نیمکت و یک گلدان بزرگ شیک و تزئینی باشد. این کار در حقیقت باعث می‌شود تا فضای شهر کاملا مصنوعی و شلوغ شود. هنر طراح مبلمان شهری این است که تعادلی در میزان استفاده از المان‌ها برقرار کند، تا هم امکانات مورد نیاز برای شهروندان در دسترس قرار گیرد و هم به زیبایی شهر لطمه وارد نشود. این تعادل باید در هزینه‌ها هم اعمال شود، تا برای خرید مبلمان شهری بتوانند هزینه‌ا‌ی منطقی را پرداخت کنند.

تجهیزات و مبلمان شهری لازم است سه ویژگی داشته باشند. کاربردی باشند. هویت مند باشند. از لحاظ بصری نیز زیبا باشند. دارا بودن این سه ویژگی مستلزم آن است که نه تنها به جنبه ی عملکردی و کاربردی این وسایل دقت شود، بلکه فرم و رنگ آن ها نیز هماهنگ با محیط بوده و در مکان مناسبی نصب و استفاده شوند. همان طور که پیش تر ذکر شد، تجهیزات و مبلمان شهری به فرهنگ آن شهر وابسته است. به همین دلیل امروزه در طراحی این اسباب و وسایل مانند: المان های شهری، میز و صندلی پارکی، آبنمای شهری، تجهیزات روشنایی و … به ظرفیت های منطقه، بافت و هویت شهر و ساکنانش توجه ویژه ای می شود.

 

سطل زباله فلزی شهری

 

انواع مبلمان شهری

حال که دریافتیم مبلمان شهری چیست ، باید به این مورد بپردازیم که مبلمان و تجهیزات شهری در دو دسته مبلمان ضروری و مبلمان تزئینی طبقه بندی می‌شوند، این طبقه‌بندی صرفا بر اساس نوع استفاده و کاربرد آن‌ها می‌باشد. مبلمان ضروری آن دسته از المان‌هایی هستند که در داخل شهر ضروری هستند و باید حتما وجود داشته باشند، در غیر این صورت شهروندان با مشکل مواجه می‌شوند.

تعدادی از این موارد عبارتند از: منابع نوری برای روشنایی کوچه، خیابان‌ها و پارک‌ها، سطل‌های زباله در مکان‌های پررفت‌وآمد، نیمکت برای انتظار در ایستگاه‌ها، سرویس بهداشتی عمومی در پارک‌ها و یا مکان‌هایی که افراد مختلف بتوانند به راحتی به آن‌ها دسترسی پیدا کنند. وسایل ورزشی، آب‌خوری و سایر مواردی که افراد به آن نیاز دارند، تا در مواقع ضروری از آن‌ها استفاده کنند.

البته این دسته بندی از مبلمان شهری و تقسیم انواع مبلمان شهری به دو نوع ضروری و تزئینی، از نظر کلی بوده و می تواند اشکال دیگری داشته باشد. برای مثال می توان دسته بندی انواع مبلمان شهری را بر اساس مکان های نصب این ابزار قرار داد. مثلا مبلمان شهری پارکی خود در این شکل تعریف می تواند یک دسته مجزا باشد. همچنین جنس وسایل نیز می تواند یک ملاک دسته بندی باشد. انواع مبلمان شهری فلزی، چوبی، بتنی و …. هر کدام می توانند بر اساس جنسی که دارند، یک دسته از انواع مبلمان و تجهیزات شهری باشند.

 

لیست قیمت نیمکت شهری

 

انواع مبلمان شهری تزئینی بیشتر در راستای هدف زیباسازی فضاهای شهری به کار برده می‌شوند و بیشتر نمایانگر فرهنگ و تاریخ یک شهر می‌باشند، در تهیه این مبلمان معمولا از مشاهیر شهر استفاده می‌شود. چند مثال در این مورد: مجسمه‌های موجود در داخل شهر که بیشتر مربوط به مشاهیر شهر مورد نظر است، گلدان‌های تزئینی در مکان‌های مختلف شهر و مخصوصا مراکز شهر و میدان‌های اصلی، فواره‌های آب در پارک‌ها و میدان‌ها که فضای زیبایی را بر شهر حاکم می‌کنند، بیلبوردها و مواردی از این دست همگی جزو مبلمان تزئینی شهر محسوب می شوند.

زیباسازی و مبلمان شهری که با استفاده از مبلمان شهری تزئینی صورت می گیرد، خود مقوله ای است که در زیبایی شهرها تاثیر بسزایی دارد و در شهرهای بزرگ دنیا که به عنوان شهرهای جذاب برای توریست ها خود را مطرح کرده اند، به شدت مورد توجه قرار می گیرد. در این حوزه یک مثال از مبلمان شهری در اروپا برای شما می زنیم. شهر آمستردام یکی از زیباترین شهرهای اروپایی است که به بهشت گل دنیا معروف است.

در این شهر در تمامی پارک ها و نمایشگاه های گل، سعی شده است تا از مبلمان شهری مدرن و زیبا مانند نیمکت ها و صندلی های پارکی کلاسیک استفاده شود. تلفیق زیبایی گل ها و طراحی و ترکیب آن ها با مبلمان شهری مدرن و کلاسیک، باعث شده است تا هر زمان نام این شهر می آید، پارک ها و نمایشگاه های زیبای این کشور در ذهن فرد تداعی شود. این موارد در جذب و افزایش توریست ها بسیار می توانند موثر باشند و شهر را از چیزی که هست زیباتر جلوه دهند.

معمولا در فروش نیمکت چوبی و مبلمان شهری بیشتر موارد تزئینی خریداری می‌شوند ولی انواع ضروری آن نیز می‌توانند خریداری شوند و به کار گرفته شوند.

 


بیشتر بخوانید : آشنایی با گلدان های بتنی شهری با ایمن ترافیک مگ


انواع مبلمان و تجهیزات شهری

  • علائم اطلاعاتی و تجهیزات جهت نما مانند: بیلبرد و تابلوهای تبلیغاتی، تابلوهای راهنمای مسیر و ساعت
  • علائم و تابلوهای ترافیکی و پارکومتر
  • اتاقک های شهری و کیوسک های سرویس بهداشتی و روزنامه فروشی و ..
  • سطل های زباله و مخزن های شهری
  • صندوق شهری مانند صندوق پست
  • راه بند ها، حفاظ ها و نرده ها
  • ایستگاه اتوبوس و پایانه های شهری
  • وسایل ورزشی پارکی و وسایل بازی کودک
  • تجهیزات روشنایی و نورپردازی
  • انواع نیمکت پارکی و شهری، آلاچیق و آبخوری پارکی
  • گلدان بتنی بزرگ و مجسمه و المان های شهری و آبنما

همچنین این تجهیزات را به چهار دسته ی کلی تر نیز می توان تقسیم کرد:

  • تجهیزات خیابانی
  • مبلمان پارکی
  • مبلمان و تجهیزات ترافیکی
  • تابلوهای تبلیغاتی و علائم اطلاع رسانی

 

مبلمان شهری چیست
مبلمان شهری چیست

 

مبلمان شهری مدرن

مبلمان شهری مدرن اخیرا در مناطق مختلف جهان به کار برده می‌شود و بیشتر استفاده از آیتم‌ها و نماهای جذاب در طراحی مد نظر است. مبلمان شهری مدرن در بعضی مواقع حاوی پیام و محتوایی برای شهروندان است. این پیام‌ها بیشتر برای فرهنگ‌سازی می‌باشند و چون تاثیر تصویر و قاب بسیار بیشتر از متن و صدا می‌باشد و ماندگاری بیشتری در ذهن دارد معمولا تاثیرگذارترند.

به طور مثال طراحی یک آبخوری به گونه‌ای باشد که بیانگر صرفه‌جویی در مصرف‌ آب باشد، هم محیطی جالب و جذاب در داخل شهر ایجاد می‌کند و هم پیامی فرهنگی را منتقل می‌کند. اما همیشه به این صورت نیست که مبلمان مدرن قطعا باید حاوی پیامی‌ باشد. نکات زیباسازی و جذابیت بصری معمولا در اولویت قرار دارند. مثلا طراحی نیمکت به شکل سیب یا به شکل انسان، یا طراحی جالب چراغ‌ها برای نورپردازی، استفاده از رنگ‌های متغیر، طراحی‌های مدرن و طرح‌های گرافیکی جالب بر روی مبلمان، به نوعی یک طراحی مدرن را برای مبلمان شهری رقم می زنند.

مبلمان شهری در ایران

مبلمان شهری در ایران به عنوان یکی از اجزای مهم مکان های عمومی شهر ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بسیاری از شهرهای کشور ایران ، مبلمان ‌های شهری در پارک‌ها، میدان‌ها، خیابان‌ها و سایر فضاهای عمومی نصب شده و به شهروندان امکان استفاده از آن‌ها را می‌دهند. با توجه به اهمیت این موضوع، بسیاری از شهرداری‌ها به خرید ماکت المان های شهری و نصب و نگهداری مبلمان شهری توجه ویژه‌ای دارند. همچنین شما می توانید برای زیباسازی در کنار مبلمان شهری با خرید گلدان بتنی برای فضای محیط استفاده کنید و زیبایی محیط را بیشتر کنید.

مبلمان شهری در اروپا

شاید چیزی که در اغلب کشورهای اروپایی در نگاه اول ما را مجذوب می‌کند طراحی زیبای شهر است. از رنگ‌بندی و وسایل استفاده شده گرفته تا نظم و شخصیت شهری، همه و همه باعث شده‌اند تا وجهه‌ی شهر حفظ شود. به طور مثال شهری مثل پراگ به گونه‌ای طراحی شده است که شما با دیدن یک عکس از آن به راحتی می‌توانید تشخیص دهید که این شهر پراگ است.

آیتم‌های استفاده شده در مبلمان شهری در اروپا حتی جزو موارد توریستی محسوب می‌شوند، به طور مثال استفاده یک تم سلطنتی در مبلمان شهری در خیابان‌های منتهی به مرکز شهر در لندن باعث شده است تا سالانه تعداد زیادی توریست از این خیابان‌ها دیدن کنند.

از تاثیر روانی مبلمان و تجهیزات شهری بر شهروندان اروپایی هم نمی‌توان گذاشت، اروپایی‌ها معمولا انسا‌ن‌هایی شاد و پرانرژی‌ هستند و در محیط شهر آرامش عجیبی برقرار است و میزان جرم و جنایت نیز در سطح شهر به مراتب کم‌تر از جاهای دیگر است، نمی‌توان گفت تمام این موارد به خاطر مبلمان شهری اروپایی است، اما مسلما تاثیرات زیادی بر زندگی و نحوه‌ی تفکر آن‌‌ها گذاشته است.

محلی برای نشستن در پیاده رو ها

مبلمان شهری در پارک ها چیست و چه کاربردی دارد

مبلمان شهری در پارک‌ ها شامل صندلی ‌ها، میز ها، نیمکت‌ ها، زباله‌دان‌ ها و سایر وسایلی است که در پارک ‌ها برای استفاده شهروندان نصب می‌شود. این وسایل علاوه بر ایجاد راحتی برای بازدیدکنندگان پارک، به عنوان زیباسازی در پارک نقش مهمی دارند.

مثلا صندلی‌ها و نیمکت‌ها برای استراحت و نشستن شهروندان در فضای باز قرار می‌گیرند، میزها برای انجام فعالیت‌هایی مانند خوردن و نوشیدن در فضای باز و زباله‌دان‌ها برای جمع‌آوری زباله و حفظ تمیزی و بهداشت فضای باز به کار می‌روند.
همچنین طراحی مناسب مبلمان شهری در پارک‌ها می‌تواند به زیبایی و جذابیت فضای باز کمک کند و باعث جذب بیشتر بازدیدکنندگان به پارک شود و نیز استفاده درست از وسایل ورزشی در پارک و خرید کفپوش پارکی و نصب آن می تواند به افزایش سطح سلامتی افراد کمک کند .

فروش مبلمان شهری

فروش مبلمان شهری در کشورهای توریستی دنیا، موضوعی بسیار مهم به شمار می آید. زیرا تاثیر این ابزار در حفظ و افزایش توریست ها به خصوص در حوزه شهری به صورت کامل ثابت شده است. در کشور ما نیز به خصوص در شهرهایی نظیر تهران، تبریز، اصفهان و شیراز که شهرهای هدف توریستی و گردشگری هستند، این موضوع مورد توجه قرار گرفته است.

 

نقش مبلمان شهری در روحیه شهروندان

مبلمان شهری با المان‌های منحصربه‌فرد و جذابش، هم می‌تواند حاوی زیبایی بصری برای شهروندان باشد و هم تا حدودی سلامت روانی و فیزیکی آن‌ها را تضمین کند. فرهنگ‌سازی و ایجاد یک محیط آرام‌بخش و کم‌تنش نیز از مواردی است که مبلمان شهری برای شهروندان تامین می‌کند و در موارد بسیاری موجب جذب توریست و درآمدزایی نیز می‌شود.

اثر گذاری مبلمان شهری در ذهن، تا جایی است که شهروندان و حتی گردشگران، مناطق یک شهر را با مبلمان شهری آن می شناسند. شکل، فرم، رنگ ، اندازه و تناسب این عناصر باید طوری باشد که فرد با حضور در آن مکان، احساس خوبی داشته باشد. لازم است مسئولان دقت زیادی در طراحی و انتخاب تجهیزات شهری داشته باشند، زیرا این عناصر با تاثیرات روانی می توانند باعث برانگیختن احساسات شده و موجب شود که فرد حس تعلق خاطر نسبت به آن شهر و مکان داشته باشد.

فروشگاه اینترنتی ایمن ترافیک کالا عرضه کننده محصولات و تجهیزات شهری شامل انواع گلدان بتنی ، نیمکت چوبی ، وسایل بدنسازی پارک و… می باشد. برای اطلاع از لیست قیمت و مشاوره خرید مبلمان شهری به سایت ایمن ترافیک کالا مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. تا اونجا که متوجه شدم شما فروش مبلمان شهری رو انجام می دید حمل و نقل به عهده کی هست؟

    1. با سلام و خسته نباشید. بله ایمن ترافیک کالا تولید کننده و فروشنده انواع مبلمان شهری در ایران است. در صورت امکان حمل و نقل کالا این کار توسط این شرکت انجام می شود اما در صورت نیاز به تجهیزات حمل محصولات بسیار سنگین باید با کارشناسان ما در این زمنیه صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا