راهنمای خرید

راهنمای خرید تجهیزات مدارس به همراه لیست کامل

سرفصل‌های مقاله

در مقاله راهنمای خرید تجهیزات مدارس قصد داریم با معرفی لیست کامل این تجهیزات شما را در انتخاب و خرید راهنمایی کنیم. اهمیت آموزش در دنیای امروزی بر هیچکس پوشیده نیست و اینکه تجهیزات مدارس حرفه ای و به روز باشد بسیار مهم است زیرا مدارس یکی از مهم ترین مراکز ارائه دهنده ی خدمات آموزشی و پرورشی به شمار می روند که بر بخش مهمی از فرایند رشد اجتماعی نسل آینده تاثیر می گذارند. لذا به منظور استفاده بهینه از فضای در دسترس مدارس و ارتقا بهره آموزشی، محیط مدرسه باید سرشار از آرامش بوده و برای دانش آموزان محیط خانه خود را تداعی کند. برای تحقق این هدف باید بهترین تجهیزات ممکن را به کار گرفت که کار آسانی به نظر نمیرسد.

انتخاب تجهیزات مدارس نیاز به مشورت با متخصصان حیطه های مختلف دارد. برای سهولت بخشید به این کار، در این مقاله تلاش بر این است تا اطلاعات اولیه لازمه را در باره تجهیزات مدارس در اختیار شما قرار دهیم.

چرا خرید تجهیزات مدارس مهم است؟

فضای فیزیکی ساختمان ها و حیاط مدارس عاملی کلیدی در سلامت کلی و امنیت دانش آموزان و کارکنان می باشد. ساختمان ها و حیاط مدارس باید به نحوی طراحی گردد که سلامت افراد را حفظ کند، آنان را از خطرات مصون نگه داشته و یادگیری را بهبود بخشد. علاوه بر معماری خاص و دقت در نقشه کشی، تجهیزات استفاده شده در مدارس نیز به بهبود محیط کمک شایانی میکند بنابراین باید در خرید تجهیزات مدارس بیشترین دقت را به خرج داد.

لیست قیمت تجهیزات مدرسه

 


بیشتر بخوانید : ایمنی دانش آموزان در مدارس


تاثیر محیط بر میزان یادگیری دانش آموزان

تحقیقات به عمل آمده حاکی از ارتباط مثبت محیط مدرسه با نمرات بالاتر در امتحانات، رتبه های برتر فارغ التحصیلی و خدمات بهتر می باشد. به طور کلی، دانش آموزان برای دستیابی به موفقیت های آکادمیک باید در مدرسه مشارکت داشته و فعال باشند. محیط سالم که نتیجه دقت در انتتخاب دکور مدارس است، می تواند بر هر دوی این موارد تاثیر بگذارد.

خرید تجهیزات مدارس

 


بیشتر بخوانید : رعایت اصول ایمنی در حیاط مدرسه


فراهم کردن یک محیط مثبت برای تدریس موثرتر دبیران و یادگیری بیشتر دانش آموزان ضروری است. الزامات تامین شرایط مناسب آموزشی و یادگیری شامل عدم مزاحمت صوتی، پاکیزگی محیط، دسترسی به آب و هوای سالم و عدم شلوغی بیش از حد فضا می شود و نه تنها برای اجرای آموزش بلکه برای سلامت و بهزیستی عمومی کارکنان و دانش آموزان ضروری است.

بنابراین می توان گفت دقت هنگام خرید تجهیزات مدارس نقش بسزایی در ارتقاء کیفیت خدمات و بهبود عملکرد دانش آموزان ،معلمان و کارکنان دارد. در این مقاله تجهیزات مورد نیاز مدارس در چند بخش مورد بررسی قرار گرفته اند:

تجهیزات کتابخانه

یکی از مکان هایی که باید در اولویت خرید تجهیزات مدارس باشد، دکوراسیون کتابخانه است که به دقت و دانش خاصی نیاز دارد.

کتابخانه برای فرایندهای آموزشی و یادگیری دانش آموز محور مثل پروژه ها، واحد های خود آموزی و سمینارها ضروری است. همچنین قطب و مرکز همه ی فعالیت های هوشمند در پیشینه ی مدارس کتابخانه ها هستند و همان نقش آزمایشگاه برای درس های علوم یا کارگاه برای درس های فنی را ایفا می نماید. کتابخانه هم برای معلم و هم دانش آموز محرک و الهام بخش است، علاقه مندی به موضوعات مختلف را گسترش می دهد و افق فکری دانش آموزان را بازتر می کند.

مکان و فضای کتابخانه

کتابخانه نه تنها مرکزی آکادمیک برای یادگیری است بلکه مکانی مناسب برای گذران اوقات فراغت دانش آموزان هم می باشد. کتاب ها بهترین همراه اوقات فراغت، تنهایی و وقت های آزاد هستند.

 

بیشتر بخوانید : طراحی دکور کتابخانه به صورت مدرن همراه با ایمن ترافیک مگ


مکان و فضای کتابخانه

ایجاد  محیط کتابخانه ای که خلاقیت را پرورش دهد و برای همه جذاب و جالب است و همه ی اعضای مدرسه را درگیر می کند نیازمند رعایت اصول خاصی است. در ادامه ی مقاله راهنمائی برای طراحی کتابخانه ی مدارس معرفی می کنیم:

راهنمای طراحی قفسه های کتابخانه

 انواع قفسه بندی کتابخانه ای عبارتند از : قفسه های دیواری، ایستاده  و چرخدار. سبک های مختلف قفسه بندی به شما امکان طبقه بندی و نمایش منابع کتابخانه یتان را می دهند.

آن ها همچنین به شما این امکان را می دهند که محیط های صمیمی و فراگیر ایجاد کنید.

لیست تجهیزات کتابخانه

برای تجهیز کتابخانه به چه وسایلی نیاز داریم؟ با هم به لیستی از این وسایل نگاهی می اندازیم:

  • لیبل بارکد
  • بارکدخوان
  • کارت شناسایی
  • طبقه بندی دیویی
  • پوسترهای دیویی
  • اثاثیه (میز مطالعه و صندلی)
  • سیستم جامع کتابخانه ای
  • تجهیزات امنیتی
  • قفسه های کتاب

تجهیزات عمومی از جمله: ابزارهای نمایشگر، پوشش مخصوص کارت، استند کتاب،ا ستند مجله، لوازم التحریر کتابخانه، چرخ دستی و … .

سالن مطالعه

در اجرای دکور مدارس علاوه بر ابعاد میزهای مطالعه باید درباره نحوه چینش آنها نیز فکر کرد. حالا چه نکاتی برای چینش میزها باید در نظر گرفت؟

میزان فضای مورد نیاز برای هر میز با توجه به نوع میز و چینش آن متفاوت است. علاوه بر ابعادی که برای هر فرد در نظر گرفته می شود ( حدود35/1 متر مربع)، باید فضای حرکت افراد را که تقریبا حدود 3/ 2متر مربع است نیز در نظر گرفت. میزهای تک نفره با اینکه فضای بیشتری دارند و حریم شخصی را فراهم می کنند اما فضای بیشتری را هم اشغال می کنند. از سوی دیگر میزهای دو نفره فضای کمتری اشغال می کنند اما ممکن است به افراد حس تجاوز به حریم خصوصیشان را بدهد که این مشکل از طریق یک دیواره ی کوتاه میانی قابل حل است. این حایل میانی به تامین نور هم کمک می کند.عرض ميز باید حدود 120 سانتي متر و فضاي جانبي بين افراد حداقل 90 سانتي متر باشد.

بهداشت ميز و نيمكت مدرسه 

در نظر گرفتن راحتی دانش آموزان هنگام خرید تجهیزات مدارس برای کلاس ها ضروری است زیرا تجهیزاتی که دانش آموز با آن احساس راحتی نکند ممکن است فعالیت های آموزشی او و عملکرد سیستم آموزشی مدرسه را مختل کنند. بنابراین دقت در ساخت این تجهیزات اولویت اصلی طراحان است. دو نمونه از تجهیزات مدارس که نیاز به بهبود دارند صندلی ها و میزها به خصوص برای دانش آموزان دبستانی هستند.

مطالعات نشان داده است که اندازه ی وسایل در مدارس ابتدایی با ابعاد بدن دانش آموزان همخوانی ندارند. این عدم هماهنگی از ارتفاع نامناسب صندلی و میز نشات می گیرد که هم بر کیفیت آموزشی و هم سلامت دانش آموزان به خصوص در دانش آموزان دبستانی که در سنین رشد هستند تاثیر می گذارد. مشکلات اسکلتی-عضلانی، گردن درد و مشکلات ستون فقرات از جمله این موارد می باشند. بنابراین نیاز است که طراحی دکور مدارس و به خصوص میز و صندلی دانش آموزان از اصولی تبعیت کند که تعدادی از آن ها را با هم مرور می کنیم:

خرید تجهیزات مدارس : لیست وسایل مورد نیاز

 ابعاد میز

برای دانش آموزان دبستانی که تفاوت قد دارند باید توجه داشت که ارتفاع میز با ارتفاع آرنج آن ها قابل تنظیم باشد. عرض ميز باید حدود چهل تا پنجاه سانتي متر و طول آن حداقل پنجاه و پنج  تا شصت و پنج سانتي متر برای هر دانش آموز باشد. همچنین سطح میز بايد دارای شیبی حدود دوازده تا پانزده درجه باشد و طرز قرار گرفتن آن به نحوی باشد كه چشم فرد تا آن سي و پنج سانتي متر  فاصله داشته باشد و دانش آموز بتواند سطح آن را به خوبی ببيند.

همچنین فاصله ی نیمکت تا میز باید به نحوی باشد که دانش آموز بتواند به راحتی بایستد و در هنگام نشستن به ستون فقرات او فشار نیاید. مناسب ترین حالت قرارگیری میز و نیمکت آن است که هر دانش آموز میز و نیمکت جداگانه داشته باشد.

ابعاد نیمکت

به طور کلی اندازه ی میز و نیمکت باید با توجه به قد دانش آموزان تعیین شود تا دانش آموزان با قد های مختلف بتوانند از میز و نیمکت متناسب بهره ببرند. به این منظور نیاز به ضوابطی داریم که بتوان ابعاد صحیح نیمکت را تشخیص داد و در زمان طراحی و یا خرید به آن دقت کرد. این استاندارد ها که توسط موسسه ملی تحقیقات صنعتی برای سنین دبستان ارائه شده است عبارتند از:

  • ارتفاع نيمكت

ارتفاع نيمكت  بايد به نحوی باشد كه کف پای دانش آموز کاملا با زمین در تماس باشد و آویزان نباشد. به این منظور بهتر است این ارتفاع را با توجه به قد دانش آموز سنجید؛ یعنی تقریبا 32 تا 37 سانتی متر باشد.

  • عرض نيمكت

عرض نيمكت بايد به نحوی باشد که دو سوم طول ران دانش آموز روی آن قرار گیرد (حدود 24 تا 27 سانتی متر) که این امر موجب بهبود گردش خون در پاها می گردد.

  • طول نيمكت

طول نیمکت می بایست با توجه به طول میز یعنی تقریبا حدود 80 سانتي متر برای هر دانش آموز باشد .

  • تكيه گاه

تکیه گاه باید کمی انحنا داشته باشد تا ستون فقرات در طولانی مدت با مشکل مواجه نشود. لازم است که تكيه گاه تا حاشيه پاييني استخوان كتف برسد.

  • ارتفاع جاکتابی

ارتفاع موثر جاکتابی می بایست حدود 20 سانتی متر و عرض آن 24 سانتی متر باشد.

 


بیشتر بخوانید : انواع نیمکت مدرسه


خرید تجهیزات مدرسه : صندلی دانش آموزی

 صندلی های دانش آموزی باید برای نشستن طولانی مدت و توزیع یکنواخت وزن ران ها به اندازه ی کافی نرم و راحت باشند. رنگ های روشن که قابلیت انعکاس نور را دارند برای این صندلی ها مناسب تر هستند. موسسه ملی تحقیقات صنعتی ایران برای قسمت های مختلف صندلی ابعاد استانداردی را ارائه کرده است که در ذیل به شرح آن ها می پردازیم:

1-پهنای نشستگاه به اندازه ای باشد که دانش آموز بتواند به راحتی روی آن جا به جا شود. این اندازه باید بین 36 تا 50 سانتی متر باشد و سطح رویی نشستگاه عایق سرما و گرما باشد.

2-طول نشستگاه باید طوری باشد که ران ها روی آن قرار گیرد ولی جوری نباشد که به زانوها فشار بیاید یعنی تقریبا بین 36 تا 50 سانتی متر.

3-ارتفاع نشستگاه: ارتفاع صندلی باید به نحوی باشد که پاها روی زمین قرار گرفته و آویزان نباشند. این ارتفاع باید بین 38 تا 46 سانتی متر باشد.

برای جلوگیری از فشار به ناحیه پشت، تکیه گاه صندلی باید از نرمی مناسبی برخوردار باشد و انحنایی بین 7 تا 10 درجه داشته باشد.

4-طول دسته صندلی: طول دسته صندلی باید تقریبا بین 46 تا 70 سانتی متر باشد و بهتر است تکیه گاه آرنج قابل تنظیم و یا جدا کردن باشد.

5-عرض دسته صندلی: عرض دسته صندلی می بایست به اندازه ی کافی برای راحتی ساعدها نرم و پهن باشد یعنی حدودا بین 25 تا 30 سانتی متر.

6-ارتفاع دسته صندلی از نشستگاه: بهتر است تقریبا بین 24 تا 28 سانتی متر ارتفاع داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا