قوانین رانندگی

نحوه استفاده از آینه بغل و وسط در خودرو (تنظیم آینه ها) + فیلم آموزشی

سرفصل‌های مقاله

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که رانندگی کردن بدون استفاده آینه‌ خودرو چقدر سخت خواهد بود؟ آینه‌ها بخش‌های کوچکی از اتومبیل محسوب می‌شوند که نقش پررنگی را در رانندگی ایفا خواهند کرد.

شما به عنوان یک راننده با استفاده از این آینه‌ها به خوبی از محیط اطراف خودروی خود مطلع خواهید شد و همین موضوع از بروز بسیاری از تصادفات و حوادث جلوگیری خواهد کرد. این یعنی راننده با استفاده از این آینه‌ها و تنظیم درست آینه بغل یا وسط خودرو، می‌تواند بخش وسیعی از محیط پیرامون خود را زیر نظر بگیرد و تسلط بیشتری روی رانندگی و پیرامون خود داشته باشد.

به ویدیو زیر که بصورت خلاصه در 28 ثانیه نحوه استفاده از آینه بغل، نحوه تنظیم آینه های کناری، تنظیم آینه ها در خودرو و استفاده از آینه وسط خودرو را نشان میدهد حتما توجه داشته باشید.

اما نکتۀ مهمی که باید همواره در هنگام استفاده از آینه بغل خودرو ها به آن توجه کرد، تنظیم آینه‌ها در خودرو می‌باشد. در واقع با تنظیم درست و صحیح آنها، شما می‌توانید کارایی آنها را افزایش دهید. ایمن ترافیک در ادامه به معرفی و بررسی بیشتر این آینه‌ها خواهد پرداخت و نحوه استفاده از آنها را توضیح خواهد داد.

انواع آینه‌های خودرو

استفاده از آینه

همان‌طور که ذکر شد، یک خودرو دارای آینه‌های مختلفی مانند آینه وسط و آینه‌های کناری می‌باشد. یکی از این آینه‌های کناری در سمت راننده قرار دارد و دیگری در سمت شاگرد قرار گرفته است. در حقیقت وظیفه این آینه‌ها، نشان دادن نقاط کور به راننده است. این یعنی راننده می‌تواند با استفاده از آنها پشت خودروی خود را ببیند تا بر آن موقعیت نیز تسلط داشته باشد.اینه محدب پلی کربنات و اینه محدب شیشه ای از نوع اینه هایی هستند که با نشان نقاط کور در جاده امنیت را برقرار می کند و از بروز حوادث خطرناک جلوگیری می کند.

آینه چپ سمت راننده

تنظیم آینه بغل چپ

آینه چپ که به آن آینه سمت راننده هم می‌گویند، به شما کمک می‌کند که دید کاملی به اتومبیل‌هایی که می‌خواهند از شما سبقت بگیرند داشته باشید و از وجود آنها مطلع شوید. البته در ادامه با نحوه تنظیم و استفاده از آینه بغل آشنا خواهیم شد. وظیفه آینه سمت راننده یا همان آینه چپ این است که تمامی وسایل نقلیه‌ای که عقب‌تر از شما حرکت می‌کنند را ببینید.

آینه وسط

وسط برای هر راننده‌ای بسیار مهم است و درست مانند چشم‌های پشتی یک راننده عمل می‌کند. این نوع‌، برای این طراحی شده است که میدان دید شما کامل شود. این آینه برای رانندگان بسیار کاربردی می‌باشد.

آینه راست سمت شاگرد

تنظیم آینه بغل راست

آینه راست که آینه سمت شاگرد نیز نام دارد، برای کامل‌تر کردن میدان دید راننده طراحی شده است. به این موضوع آگاه باشید که آینه‌های کناری ممکن است دستی و یا اتوماتیک باشند که در هر صورت هم دستی و هم اتوماتیک قابل تنظیم هستند.

اهمیت تنظیم آینه‌ها

استفاده از آینه خودرو بصورت درست

بسیاری از افراد رانندگی می‌کنند اما متاسفانه مهارت کافی روی اتومبیل خود ندارند زیرا از استفاده درست از برخی از اجزای خودرو غافل هستند. برای اینکه راننده ماهر و خوبی باشید، باید با تنظیمات صحیح و استاندارد آینه‌ها آشنایی کافی داشته باشید.

برای اینکه تصادف نکنید و یا مسبب یک تصادف نشوید، باید علاوه بر جاده و مسیر جلوی خود، به اطراف خودروی خود و پشت آن مسلط باشید و بتوانید با توجه به اطراف خود رانندگی کنید و همه چیز در کنترل شما باشد. بنابراین استفاده از آینه‌های کناری و وسط از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

به عنوان مثال قبل از سبقت دیدن آینه‌ها مهم است. پیش از حرکت کردن یا توقف، قبل از دور زدن، پیش از عوض کردن لاین، قبل از پارک کردن و پیش از هر حرکت دیگری در هنگام رانندگی مشاهده آینه ها ضروری می‌باشد. این‌گونه شما می‌توانید با رعایت همین موارد ساده از بروز تصادف‌های کوچک و بزرگ جلوگیری نمایید. حالا با هم مروری بر تنظیم هر دو نوع آینه یعنی کناری و وسط خودرو خواهیم داشت.

تنظیم قدم به قدم آینه کناری

اکنون نوبت به این رسیده است که با نحوه تنظیم آینه‌های کناری آشنا شویم:

قدم اول : در مرحله اول باید روی صندلی راننده بنشینید و آن را حرکت دهید و برای خودتان تنظیم کنید. این تنظیم باید به صورتی باشد که پاهای شما به راحتی روی پدال‌ها قرار بگیرد و دسترسی خوبی به دنده و فرمان نیز داشته باشید.

قدم دوم : حالا باید با توجه به اینکه آینه‌های کناری الکترونیکی است یا دستی، برای تنظیم آن اقدام نمایید.
دکمه‌هایی برای انواع الکترونیکی تعبیه شده‌اند می‌توانید روی آنها چهار جهت بالا، پایین، چپ و راست را مشاهده نمایید. این امکان نیز وجود دارد که بتوانید یکی از دو آینه کناری را انتخاب کنید. نوع دستی با دست تنظیم می‌شود. یعنی شما با کمک دست خود آن را به جهت دلخواه حرکت خواهید داد و در موقعیت مورد نظر قرار می‌دهید.

تنظیم در جهت چپ و راست

در قدم اول باید آینه را در جهت چپ و راست تنظیم کنید؛ به طوری که فقط لبه انتهایی خودروی خودتان را مشاهده کنید. این یعنی اگر قسمت زیادی از خودروی خود را در آینه می‌بینید، باید آینه را به سمت بیرونی حرکت دهید.
اگر هیچ قسمتی از اتومبیل را نمی‌بینید، باید آن را به سمت داخل حرکت دهید. هر دوی این حالات اشتباه است و نقاط کور شما را بیشتر خواهد کرد. پس به این دقت کنید که فقط قسمت انتهایی ماشین باید از آینه کناری مشخص باشد.

تنظیم در جهت بالا و پایین

در قدم بعدی باید آن را در جهت بالا و پایین نیز تنظیم نمایید. در این حالت باید خط افق در مرکز آینه قرار بگیرد و جاده پشت شما تا انتها به صورت مستقیم مشاهده شود. گاهی رانندگان فراموش می‌کنند که باید آینه را در جهت بالا و پایین هم تنظیم کنند و همین موضوع روی زوایه دید آنها تأثیر خواهد گذاشت. این نحوه تنظیم آینه‌های کناری بود یعنی باید دقیقاً همین مراحل را روی آینه سمت شاگرد نیز پیاده کنید.

تنظیم قدم به قدم آینه عقب خودرو

پیش از آنکه متوجه نحوه تنظیم آینه عقب شویم، باید بگوییم این آینه آنقدر در رانندگی شما تأثیرگذار و موثر است که توصیه می‌شود در هنگام رانندگی هر 5 الی 8 ثانیه باید به آن نگاه کنید. شما با کمک آینه عقب یا همان آینه وسط خودرو می‌توانید از شرایط پشت خودروی خود و تردد وسایل نقلیه دیگر آگاه شوید.

در حالت استاندارد این آینه باید به صورتی قرار بگیرد که شما بتوانید در آن خط افق و کمی بالاتر از آن و جاده پشت سر خود را ببینید. این‌گونه می‌توانید کل شیشه عقب ماشین خود را درون این آینه مشاهده نمایید.

ابتدا روی صندلی راننده بنشینید و آینه عقب را تکان دهید. یعنی آن را در زوایای مختلفی حرکت دهید تا جایی که کل شیشه عقب در آن مشخص باشد. توجه کنید که قرار نیست شما یک سمت شیشه عقب را بیشتر از سمت دیگر مشاهده کنید.
به این نکته مهم توجه کنید که این قطعه از خودروی شما در حالت استاندارد باید به صورتی که باشد که به راحتی در زوایای مختلف حرکت کند ولی نباید بعد از تنظیم شدن و با حرکت کردن ماشین، تکان بخورد.

تکنیک‌های استفاده از آینه‌ها در رانندگی

شما برای اینکه راننده بهتری باشید و بتوانید تا حدی جلوی بروز تصادفات را بگیرید، باید نحوه استفاده از آینه بغل و وسط را بدانید. همان‌طور که ذکر شد باید هر 5 الی 8 ثانیه در میان، به آینه عقب نگاه کنید و از وضعیت پشت خود مطلع باشید.

قبل از شروع رانندگی، هنگام پیچیدن، عبور از شیب رمپ پارکینگ، موقع دنده عقب رفتن، قبل از سبقت گرفتن، هنگام عوض کردن لاین و هرگونه تغییر موقعیتی حتماً باید آینه را نگاه کنید. گاهی در برخی از موقعیت‌ها مانند تغییر لاین و یا پیچیدن، باید از آینه وسط و کناری هم‌زمان استفاده کنید.

در ترافیک سنگین و همچنین قبل از توقف سریع و ایست حتماً از آینه عقب بهره برید. در حالت کلی سعی کنید که قبل از انجام هر کاری و تغییر هر شرایطی، به این آینه‌ها توجه نمایید.

افزایش دید با آینه کد 17

آیا تا به حال نام آینه تک چشم را شنیده‌اید؟ برایتان سوال پیش آمده است که این چه نوع آینه‌ای است و چه کاربردی دارد؟ با خرید آینه محدب ترافیکی ، اینه محدب شیشه ای و نصب آن در کنار جاده یا ابتدای کوچه می توان دید خارجی را افزایش داد. اما با آینه کد 17  که برای افزایش دید استفاده می‌شود می توان دید بیشتری از داخل به بیرون داشت.

. جالب است بدانید که آینه تک چشم در سایزها و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شود، به راحتی در خودرو نصب خواهد شد. اما این محصول در کجا نصب می‌شود؟

این آینه با توجه به نیاز راننده، می‌تواند در زیر آینه جلو و روی شیشه عقب خودرو نصب شود. کارشناسان ایمن ترافیک اطلاعات بیشتری را در این مورد به شما ارائه خواهند داد.

آینه مخصوص تک چشم

مزایای استفاده از آینه کد 17

از مزایای استفاده از این محصول نصب آسان و دید بسیار وسیع برای رانندگان است؛ یعنی دید وسیع 360 درجه را به رانندگان خواهد داد. این محصول سبک است. قیمت بسیار مناسبی نیز دارد.

از مزایای دیگر آن می‌توان به مقاومت بالا در برابر رطوبت و گرما، ضد زنگ بودن آن، مقاومت در برابر خوردگی، درجه کیفی ساخت بالا و عمر طولانی اشاره کرد. لازم به ذکر است که باید حتماً مجوز استفاده از آینه تک چشم را از راهنمایی و رانندگی دریافت نمایید.

نتیجه‌گیری

با هم اهمیت وجود آینه‌های کناری و عقب و استفاده از آینه ها و تنظیم درست آنها را مرور کردیم. مهم این است که هنگام رانندگی حتماً از آینه‌های خودروی خود استفاده کنیم تا بتوانیم بر محیط پیرامون خود مسلط باشیم و تا حدی از بروز تصادفات جاده‌ای جلوگیری کنیم.

از نحوه تنظیم آینه‌ها در خودرو مطلع شدیم و به معرفی کوتاهی از آینه تک چشم پرداختیم. شما دوستان گرامی می‌توانید برای آشنایی بیشتر با این محصول به وب‌سایت ایمن ترافیک مراجعه نمایید. البته این امکان را نیز خواهید داشت که قبل از نهایی کردن خرید خود، با کارشناسان این مجموعه مشاوره داشته باشید و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا