دانستنی هااولین های تاریخ

تاریخچه اولین تصادف رانندگی در ایران

اولین تصادف رانندگی در ایران در شبی سرد پاییزی، در تاریخ دوم آذر ماه 1305 اتفاق افتاد. غلام حسین خان درویش، معروف به درویش خان، استاد موسیقی سنتی ایران در زمان قاجاریه، هنگاهی که سوار بر درشکه قصد بازگشت به منزل را داشت، در خیابان امیریه تهران با یک خودروی فورد تصادف کرد.

قربانی اولین تصادف رانندگی در ایران

تاریخ همیشه اتفاقات را در حافظه خود ثبت می­ کند تا برای آیندگان بازگو کند. گاه شنونده پند می گیرد، گاه هم ملال…

هوا سرد و مه آلوده بود و راننده نتوانست جلوی خود را ببیند. به علت سرعت نامناسب و عدم مهارتش در کنترل، خودرو به درشکه ی درویش خان کوبیده شد.

خرید تجهیزات ترافیکی

 

در این حادثه، دو اسب درشکه بلافاصله جان باختند و درویش خان از درشکه به بیرون پرتاب شد و با سر به زمین برخورد کرد. او را به بیمارستان نظمیه تهران بردند؛ دریغا که دردی را از وی و دوستداران او دوا نکرد.
غلامحسین درویش ملقب به درویش خان، پنج روز بعد، به علت ضربه مغزی، در سن 54 سالگی در بیمارستان فوت کرد و در گورستان ظهیرالدوله به خاک سپرده شد. درویش خان، در اوج بلوغ هنری رفت و نامش علاوه بر هنرمندی و ابداعات در موسیقی، در اولین تصادف رانندگی منجر به فوت ایران نیز ثبت شد. هيچ سندي برای مقصر دانستن درشکه يا اتومبيل پيدا نشد و کسی نمی داند که چه بر سر راننده درشکه و اتومبیل آمد.

تصادف مهم دیگری که در سال 1305 در تهران رخ داد، برخورد خودروی وزیر پست و تلگراف آن زمان، با تیر چراغ برق بود! در پی این تصادف آسیبی به راننده و وزیر وارد نشد، اما شدت برخورد، منجر به توقف اتومبیل شد. خبر این حادثه ی مهم به سرعت در جراید و روزنامه های آن زمان پخش شد.

تصادف ترافیکی

سنگ مزار درویش خان

بیشتر بخوانید: اولین چراغ راهنمایی در جهان.

اولین قربانی تصادف در جهان

اولین تصادف رانندگی در دنیا مربوط به سال 1896 است که در انگلیس رخ داد. در این تصادف خانم بریجیت درسکول در میدان کریستال پالاس لندن با یک خودرو تصادف کرد و در سن 44 سالگی جان خود را از دست داد. اما اولین تصادف رانندگی که مصدوم توانست از آن جان سالم به در ببرد مربوط به سال 1834 می شود. در این تصادف باز هم یک خانم دچار صدمه شد اما با توجه به سرعت پایین خودرو آسیب جدی به این بانو وارد نشد. جالب است بدانید که با اینکه او از این تصادف جان سالم به در برد اما علت مرگ او تصادف رانندگی بود. مری ورد پسرعموی مکانیک داشت که خود اقدام به طراحی خودرو می نمود. او بعد از طراحی خودرو خود مری را تشویق به گردش در شهر نمود. مری از خودرو به بیرون پرت شد و خودرو از روی گردن او رد شد و باعث مرگ او شد.  اما بد نیست نگاهی به رانندگانی که در زمان تصادف جان خود را از دست داده اند بیاندازیم. یکی از بدشانس ترین رانندگان خودرو کشتی ساز نامدار اسکاتلندی بود که در هنگام رانندگی ماشینش منفجر شد و 4 نفر به همراه او جان خود را از دست دادند.

اولین قربانیان تصادف با خودروهای بنزینی

خودروهای بنزینی سرعت بیشتری داشتند و نسبت به مدل های قدیمی از آپشن های بسیاری برخورداربودند. این خودروها تصادفات بیشتری داشند و اولین تصادف با این مدل به تاریخ 1891 باز می گردد که در آن مخترع خودروی بنزینی جیمز ویلیام لمبرت با یک درخت تصادف کرد اما صدمه چندانی به او وارد نشد. تصادف جانی بعدی خودرو بنزینی با یک دوچرخه سوار اتفاق افتاد. در سال 1896 راننده ای با یک دوچرخه سوار که از ترس سرعت بالای خودرو خشکش زده بود تصادف کرد و پای دوچرخه سوار شکست. بعد از افزایش این تصادفات در اثر بی تجربه بودن رانندگان طرح گواهی نامه رانندگی مطرح شد و در سال 1888 کارل بنز اولین گواهی نامه رانندگی را در جهان دریافت نمود. این گواهی نامه در سال 1301 طراحی شد اما تا سال 1347 طول کشید تا گواهی نامه رانندگی به چیزی شبیه به کارت های امروزی تبدیل شود.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

    1. خرید چراغ راهنمایی نیاز به بررسی شرایط محیطی و میزان استفاده دارد. در صورتی که کار با آن دائمی نیست و قیمت برای شما مهم باشد مدل چراغ راهنمایی لامپی گزینه بهتری است. اما طول عمر چراغ راهنمایی led بیشتر بوده و قیمت بیشتری نیز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا