شهر و جادهمبلمان شهری

تاریخچه روشنایی معابر و خیابان ها

در گذشته یکی از مشکلات، تاریکی خیابان ها در طول شب بود. مردم هنگام راه رفتن نمی دانستند که پایشان را کجا می گذارند و از طرفی ممکن بود مورد حمله قرار بگیرند. تاریخچه روشنایی معابر و خیابان ها طولانی تر از چیزی است که به نظر می آید. چراغ های روشنایی معابر جزئی از خانواده مبلمان شهري محسوب می شوند. ایمن ترافیک کالا یکی از عرضه کننده های تجهیزات و مبلمان شهری می باشد.

روشنایی معابر با شعله های گازی

 


بیشتر بخوانید : روشنایی معابر شهری


روشنایی معابر با شعله های گازی

اطلاعات تاریخی نشان می دهند که شهر پکن در چین اولین شهری بود که توسط شعله های گازی روشن شد. منبع این شعله ها گازهای آتشفشانی بودند که توسط لوله های بامبو منتقل شده و به خیابان ها می رسیدند. رومیان باستان در حدود سال 500 پیش از میلاد از چراغ هایی با سوخت روغن نباتی برای روشن کردن فضای مقابل خانه های خود استفاده می کردند. صاحبان خانه ها غلامانی داشتند، که تنها وظیفه ی آن ها روشن و خاموش کردن این چراغ ها و تامین روغن آن ها بود.

روشنایی معابر عمومی

روشنایی معابر عمومی

اولین روش سازماندهی روشنایی معابر عمومی در سال 1417 در لندن انجام شد. در این سال شهردار لندن «سر هنری بارتون» تصویب کرد که طبق قانون همه ی خانه ها باید هنگام شب در ماه های زمستان فانوس ها را از خانه خارج کرده و در خیابان قرار دهند. در پاریس نیز برای اولین بار در سال 1524 مقرر گردید پنجره هایی که رو به خیابان است هنگام شب روشن باشند. بدین ترتیب بود که شب های پاریس نورانی شد. در سال 1802 ویلیام مورداک توانست شهر سوهو را با شعله های گازی که با سوخت زغال سنگ کار می کرد، روشن کند. در سال 1820 شهر پاریس با چراغ های گازی روشن شد. گاز از طریق لوله هایی به فانوس ها منتقل می شد.

 

بیشتر بخوانید :: نمونه سوالات تابلوهای راهنمایی و رانندگی

 

چراغ های روشنایی برقی

چراغ های روشنایی برقی

انواع تجهیزات روشنایی و نورپردازی شهری در فروشگاه آنلاین ایمن ترافیک کالا

اولین چراغ های برقی خیابانی جهت روشنایی معابر لامپ های قوسی بودند که در سال 1878 در پاریس مورد استفاده قرار گرفتند. در اولین فاز، حدود 4000 لامپ الکتریکی جایگزین فانوس های گازی در پاریس شدند. پس از گسترش لامپ های قوسی در آمریکا، تا سال 1890 بیش از 130 هزار لامپ در خیابان ها نصب شد. بیشتر این لامپ ها در بالای برج های بلند نصب می شدند. این سازه های فلزی بلند می توانستند فضای بسیار زیادی را روشن کنند. این لامپ های قوسی دو عیب عمده داشتند. نور آن ها شدید و خشن بود و از طرفی برای مدت طولانی روشن نمی ماندند. با روی کار آمدن لامپ های رشته ای، لامپ های قوسی با آن ها تعویض شدند. این لامپ ها ارزان تر، روشن تر و عمر آن ها بیشتر بود.

امروزه روشنایی معابر با استفاده از لامپ های تخلیه، که اغلب آن ها لامپ های سدیم با فشار بالا هستند، انجام می شود. این لامپ ها نیز در حال جایگزین شدن با لامپ های نسل جدید مانند لامپ های کم مصرف و لامپ های ال ای دی هستند.

منبع: historyoflighting


 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا