کمپ و سفر

معرفی زیباترین پل های ایران | پل های معروف ایران

سرفصل‌های مقاله

در این مقاله به بررسی پل های معروف ایران می‌پردازیم و جزئیات مربوط به آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم و در رابطه با ایمنی و مهندسی سازه ها اطلاعاتی را دراختیار شما قرار می‌دهیم. کشور ایران در مهندسی پل ها پیشرفت زیادی داشته است و تا کنون چند مورد از بهترین پل ها در ایران قرار دارد که در ادامه این متن به بررسی چند مورد از آن ها می‌پردازیم.

1.  پل های معروف تهران : پل طبیعت تهران

یکی از پل های معروف تهران، پل طبیعت تهران است که از زیباترین پل هایی است که در.پایتخت قرار دارد و طرفداران زیادی هم دارد و افراد.زیادی از شهر های گوناگون به تهران می‌آیند تا از این پل زیبا با.طراحی خلاقانه دیدن کنند؛ در واقع پل طبیعت یکی از پل های مدرن ایران به شمار می آید.

این پل زیبا که در نوع خودش بزرگ ترین پل خاورمیانه می‌باشد.توسط یک خانم ایرانی به نام لیلا عراقیان ساخته شد. او این پل را زمانی طراحی کرد که مسابقه ای برای متصل.کردن دو پارک که توسط اتوبان.از هم جدا شده بود، برگذار شد. ساخت این پل بعد از طراحی به مدت 4 سال به طول انجامید.اما بعد از بهره برداری از این پل در سال 2014.به محبوب ترین مکان تفریحی تبدیل شد.و افراد زیادی آن را شناختند.

لیلا عراقی، طراح جوان این پل می‌گوید .“من نمی خواستم که پل طبیعت فقط یک مسیری باشد.که دو پارک را به هم وصل می کند، من.تمایل داشتم که این پل جایی باشد که مردم در.آنجا توقف کنند، از منظره لذت ببرند.و وقت بگذارنند، نه این که تنها از آن رد شوند”. بنابراین این پل خودش به مکانی تفریحی.تبدیل شد که مردم می‌توانند.اوقات خود را در آن بگذرانند و.استراحت کنند. در قسمت های گوناگون این پل نیمکت پارکی قرار دارد.که عابران می‌توانند زمانی را برای رفع خستگی.و گذراندن اوقات فراغت.با دوستان خود به این مکان ها بروند.


عجیب ترین پل های جهان در کجا قرار دارند؟ در ایمن ترافیک مگ بخوانید.


 

پل های مدرن ایران

معاری پل طبیعت

قسمت هایی از این پل به فضای سبز و رستوران و کافی شاپ.اختصاص دارد که فضای نزدیک.به رستوران ها توسط مبلمان شهری مدرن.تزئین شده است. این پل با ساختار منحنی.270 متری روی سه پایه قرار گرفته.است و دارای دو ورودی بسیار گسترده.از دو منطقه مختلف است.

در این پل، فضایی در سه طبقه تعبیه شده است که شامل رستوران، کافه و قسمتی.برای پیک نیک ها است و می‌توان در این قسمت با خوانواده و دوستان زمانی را سپری کرد.

این پل با الهام گرفتن از دو پل در اصفهان طراحی و ساخته شده است. این تقلید ماهرانه موفق بوده و تاثیرگذاری بالایی داشته است. عراقیان گفته است که در ابتدا او اعتماد به نفس زیادی نداشته.و مطمئن نبوده که این هنر مدرن و ظاهر متفاوت.در میان مردم محبوب شود. اما حالا که او روی سازه ای قدم بر می دارد که زمانی تنها یک ایده خام.بوده می‌تواند به این دست آورد بسیار ارزشمند، افتخار کند. پیش بینی شده این پل که از پل های مدرن ایران است در آینده ای نزدیک معروفیت و محبوبیت بیشتری در بین مردم پیدا خواهد کرد.

2. پل های معروف ایران : پل کشکان

پل کشکان از معروف ترین پل های ایران است که قدمت طولانی نیز دارند و اینکه از قدیمی ترین پل های ایران است و تاریخچه طوانی دارد. قدمت این پل به قدری زیاد است که کارشناسان لقب مادر پل های ایران را به آن می‌دهند.  این پل در گذشته از پر رفت و آمد ترین پل های ایران بوده است و کابرد حمل و نقل داشته است این پل در گذشته شهر شاپور خواست را به مناطق غرب استان لرستان متصل می کرد یکی از راه های ارتباطی بین این منطقه بوده است.

 

پل هاي ايران

3. پل دختر

این پل که ابتدای راه میانه به زنجان و بر روی رودخانه قزل اوزن در دل رشته کوه قافلانکوه قرار گرفته است از معروف ترین پل های ایران است و محبوبیت زیادی دارد. قدمت تاریخی این پل هم زیاد است به طوری که بعضی ها تاریخ ساخت آن را به زمان ساسانیان و بعضی های دیگر هم به قرن هشت هجری نسبت می دهند.

یکی از موضوعاتی که در رابطه با آن حاشیه های زیادی مطرح شده است نام این پل است که روایات زیادی در رابطه با آن مطرح شده است. یکی از این حاشیه ها این است که چون سازنده این پل دختری از شاهزادگان بوده است، این پل به این نام معروف شده است. ولی داستانی که بیشتر باستان شناسان به آن اعتقاد دارند این است که ایزدبانوی ناهید، خدای آب، باران و فراوانی که یکی از فرشتگان آئین زرتشت بوده و به خاطر آنکه این پل‌ها که اهمیت ویژه‌ای در زندگی و اقتصاد مردم داشتند.و برای در امان بود از سیل‌آب ها و خطرات جوی و طبیعی، اسم دختر را برای آن می‌گذاشتند تا حافظ آنها باشند.

 

پل دختر

4.سی و سه پل

این پل که از با قدمت ترین و معروف ترین پل های ایران است تاریخ زیادی دارد و قدمت سی و سه پل 420 سال است و از زیباترین پل های ایران هم است. سی و سه پل از معروف ترین پل های ایران بود که هنگامی که زاینده رود آب روان داشت یکی از پرطرفدر پل های اصفحان و همچنین نماد این شهر بوده است.

 

پل های ایرانی

5. پل ورسک

پل ورسک که از با قدمت ترین و معروف ترین پل های جهان است در جاده قائم شهر فیروزکوه قرار دارد، اگر از این منطقه عبورکرده باشید حتما این پل را دیدید. کمتر ایرانی است که داستان این پل را نشنیده و نقل نکرده باشد. این پل که قدمت 80 ساله دارد ارتفاع 110 متری دارد که به دستور رضا خان ساخته شد که ساخت و طراحی آن توسط مهندسان آلمانی و البته کاگران ایرانی بود. اگر تا به حال توسط قطار از آن رد نشده اید اوج زیبایی این پل را احساس نکرده اید.

 

معروف ترین پل های ایران

 

در این متن به  بررسی چند مورد از بهترین و معروف ترین پل های مدرن ایران پرداختیم و چند مورد از بهترین های آنها را با جزئیات به  شما معرفی کردیم ایران از نظر ساخت سازه هایی مانند پل ها در قسمت های بالایی در جدول رده بندی جهانی قرار دارد و مهندسان این سازه ها مانند خانم عراقیان مورد توجه جوامع بین المللی قرار می‌گیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا