دانستنی هااولین های تاریخ

آشنایی با تاریخچه آتش نشانی در دنیا و ایران

سرفصل‌های مقاله

آتش نشانی در دنیا تاریخچه قدیمی دارد.و از گذشته بسیار دور که تاریخ آن ثبت نشده،.این شغل وجود داشته است. اما نه به نام هایی مثل آتش نشان و نه مکان مشخصی به نام ایستگاه آتش نشانی بلکه این افراد خدمات آتش نشانی را به عنوان هایی مانند کمک یار و.کمک کننده انجام می‌دادند. بعد از آن در یک حادثه بزرگ آتش سوزی تمام افرادی که در حادثه های قبلی به کمک مردم می‌آمدند و در مهار کردن آتش پرداختند، اولین تیم آتش نشانی شکل گرفت. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در تیم ایمن ترافیک مگ تاریخچه آتش نشانی را از ابتدا مورد بررسی قرار دهیم.

سازمان آتش نشانی چه کاری انجام می‌دهد؟

برای آشنایی با تاریخچه آتش نشانی ابتدا باید بدانیم سازمان آتش نشانی چه وظایفی دارد و در چه مواقعی به کمک مردم می‌آید. خدماتی که آتش نشانان در اخیار مردم قرار می‌دهند شامل موارد زیر است.

  • مقابله با هرگونه آتش‌سوزی
  • نجات محبوس شدگان در زیر آوار ساختمان، خودروی تصادفی، آسانسور و…
  • مقابله و پیشگیری از سقوط اجسام و درخت از ارتفاع و احتمال خطر برای شهروندان
  • نجات سقوط کنندگان در چاه، کانال آب، رودخانه، سد، استخر و…
  • مقابله با حیوانات وحشی و موذی
  • نجات مصدومین حوادث چرخ گوشت، حلقه‌های فلزی، تسمه نقاله، دستگاه‌های برش و کارخانه‌ای
  •  کلیه موارد دیگری که در آن جان و مال شهروندان در معرض خطر باشد
  • پیشگیری از وقوع آتش سوزی در کلیه تصرفات شهری
  • مقابله با حوادث مواد شیمیایی خطرناک

علاوه بر این، آتش‌نشانی وظایف جنبی دیگری نیز دارد که تعیین صلاحیت و ایمنی برخی شرکت‌ها، افراد و ساختمان‌ها از آن جمله‌ است.

 

تاریخچه آتش نشانی در دنیا

تاریخچه آتش نشانی از کجا شروع شد؟

از زمانی که انسان آتش را کشف کرد، برای مهار آتش هم  مبارزه کرده است چون گسترش آتش در هر صورت آسیب زننده است. شاید اولین سازمان ها در تاریخچه آتش نشانی همان افرادی باشند که به هنگام وقوع حادثه به کمک یکدیگر می‌رفتند.

اولین تشکیلات آتش نشانی رومی توسط مارکوس کراسوس ایجاد شد. او بعد از اینکه مشاهده کرد که یکی از ساختمان های معروف روم در حال سوختن است و هیچ تیم قوی و با تجربه ای برای مهار کردن آتش وجود ندارد.تصمیم جدی و قاطعانه ای برای تاسیس یک تیم آتش نشانی گرفت.


مقاله آشنایی با شلنگ آتش نشانی و تاریخچه آن را در ایمن ترافیک مگ بخوانید.


تاریخچه آتش نشانی در ایران

تاریخچه آتش نشانی در ایران

شغل  آتش نشانی اهمیت زیادی در بین مردم دارد.و برای کار های گوناگونی می‌توان از آتش نشان ها کمک گرفت.که اطفاء حریق یکی از خدماتی است.که آتش نشان ها می‌توانند به آن بپردازند. وظایف و خدمات آتش نشان ها فرا تر اطفاء حریق است.و به آن محدود نمی‌شود. از گذشته تا کنون این افراد نقش مهمی در زندگی مردم داشتند.و کمک های شایانی به مردم کرده اند. در ادامه این متن به تاریخچه پیدایش.شغل آتش نشانی و جزئیات مربوط به آن می‌پردازیم.

تاریخچه آتش نشانی در ایران به حدود 150 سال پیش بازمی گردد. طبق مدارک و اسناد بر جای مانده، اولین واحد آتش نشانی.در شهر تبریز آغاز به کار کرد. در سال 1221 هجری پایتخت دوم ایران شهر تبریز بود.و ولیعهد نیز در آن جا سکونت داشت. با مستقر شدن نیروهای روسی در تبریز، اولین سازمان آتش نشانی در آن شهر توسط.روسی ها احداث شد. اما تاریخچه آتش نشانی به چند سالی که گفته شد محدود نمی‌شود.و قبل از آن هم این خدمات انجام می‌شد اما در قالب های دیگری و نه به اسم آتش نشان و سازمان یا نهادی به نام آتش نشانی.

 

تاریخچه آتش نشانی در ایران و جهان

سازمان آتش نشانی ایران

اولین مرکز آتش نشانی که در ایران به طرز جدی و به شکل اختصاصی.در خصوص خدمات آتش نشانی احداث شد.همان طور که گفته شد در تبریز بود. در تهران نیز یک سازمان آتش نشانی وجود داشت که توسط یک ژنرال روس.در سه راه امین حضور تاسیس شد.که با توجه به کاربرد زیاد این ایستگاه ها آنها به قسمت های دیگر هم تعمیم پیدا کرند.و تعدادشان از 1 ایستگاه به 3 ایستگاه در چهارراه حسن‌آباد، واحد اطفائیه بلدیه افزایش یافت. و امروزه به دلیل کاربرد زیاد این ایستگاه ها در هر محله و منطقه و در اکثر ناحیه ها.حداقل یک ایستگاه آتش نشانی وجود دارد تا در کمترین زمان به حوادث رسیدگی شود.

دومین مرکز آتش نشانی در پالایشگاه نفت مسجد سلیمان در استان خوزستان.برای مهار آتش سوزی های احتمالی در پالایشگاه نفت، تاسیس شد. بعدها با روی کار آمدن رضا شاه.و با ایجاد تحولات اقتصادی، ورود راه آهن و برق رسانی به کشور، راه اندازی سازمان هایی برای مقابله با حوادث، ضروری به نظر رسید. به دنبال این احساس نیاز، مراکز آتش نشانی که در آن زمان اطفائیه خوانده می شدند، در شهرهای مهم ایران، مانند تهران، قزوین، اهواز، بندر انزلی، رشت و … مابین سال های 1303 تا 1328 ایجاد گردید.

 

تاریخچه آتش نشانی در ایران

تاریخچه اولین واحد آتش نشانی در تهران

تاریخچه آتش نشانی در تهران به سال 1303 بازمی گردد. اولین واحد آتش نشانی در تهران در یک گاراژ احداث شد. این گاراژ حسنی نام داشت.و توسط یک ژنرال ارتشی و با همکارای پانزده نفر از پرسنل.درجه دار آغاز به کار کرد. این مرکز با تجهیزات اطفاء حریق اندک و.توسط چهار دستگاه اتومبیل، با سرپرستی یک تیمسار ارتشی که در آن زمان ظاهرا سرپرست بلدیه تهران بود، کار اطفاء حریق را انجام می داد.

به مرور زمان شهر نشینی توسعه پیدا کرد.و شهرداری ها در شهر های کوچک و بزرگ احداث شدند. صنایع گسترش پیدا کرد.و انجام اقدامات برای ایمنی ضروری شد. به همین خاطر تعداد زیادی از مراکز آتش نشانی.در شهرهای مختلف ایران تاسیس شدند و آغاز به کار کردند، که این روند تا به امروز نیز ادامه دارد.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. واقعا مفید بود .
    ولی یک نکته رو باید خاطر نشان کنم که اولین بار برج مخصوص آتش نشانی به اسم” برج یانگین” هم اولین بار در تبریز بوده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا