کمپ و سفر

ایده‌هایی خلاقانه برای طراحی پل عابر پیاده

سرفصل‌های مقاله

طراحی پل عابر پیاده به هزاران سال پیش باز می‌گردد.و تمام آثار استفاده از پل عابر پیاده در تمدن‌هاب باستانی تا.به امروز پابرجاست. ساخت بعضی از معروف‌ترین پل‌های ایران به صدها و هزاران سال پیش باز می‌گردد.و این پل‌ها تا به امروز نماد منطقه خود و جزء جاذبه‌های گردشگری محسوب می شوند. با این حال دنیای امروز با دوران باستان بسیار متقاوت است.و می توان گفت امروزه طراحی‌هایی موفق ترند.که خلاقانه‌تر باشند.

طراحی پل عابر پیاده در سطح جهانی

امروزه از ایده های بسیار خلاقانه‌ای در طراحی پل عابر پیاده استفاده می‌شود،.که المان‌های زیبایی شناسی و نمادهای یادبودی متفاوتی را در خود جای می‌دهند. در ادامه به معرفی بعضی از پل‌های عابر پیاده خواهیم پرداخت.که دارای طراحی منحصر به فردی بوده.و در تمام جهان شناخته شده‌اند. این پل‌های مخصوص عابر پیاده اکثراً بر روی آب.و برای عبور عابران و دوچرخه سواران از روی رودخانه.طراحی شده‌اند.

 

ضوابط طراحی پل عابر پیاده

انجام هر پروژه ای به یک سری ضوابط نیاز دارد، در این قسمت قصد داریم شما را با استانداردهای طراحی پل عابر پیاده آشنا کنیم:

  • استانداردهای ایمنی و ترافیکی
  • استانداردهای معماری
  • ضوابط احداث پل عابر

 

Gateshead Millennium Bridge

این پل در کشور انگلستان قرار دارد.و ساخت آن در سال 2001 به اتمام رسید. ایده خلاقانه طراحی پل عابر پیاده در این منطقه.توسط مهندسی به نام ویلکینسون آیر.مطرح شد. این پل که بر روی رودخانه تاین واقع شده، گیتهدز را به کرانه شمالی شهر نیوکاسل.متصل می‌کند. این پل به شکل یک چشم در حال پلک زدن.طراحی شده است، و به کشتی‌ها اجازه می‌دهد تا از زیر آن عبور کنند.

 

Gateshead Millennium Bridge

 

Scale Lane Bridge

طراحی پل عابر پیاده در اروپا از اهمیت بالایی برخوردار است.و این پل که به شکل یک ویرگول طراحی شده، بر روی رودخانه هال در کشور انگلستان ساخته شده است. کار ساخت این پل در سال 2013 به اتمام رسید.و به یکی از جاذبه‌های این منطقه تبدیل شد. مسافران از یک سمت وارد فضای پل می‌شوند.و پل با گردش حول محور خود، مسافران را در سمت دیگر رودخانه پیاده می‌کند.

 

Scale Lane Bridge

Ponte Segunda Circular

برای طراحی پل عابر پیاده فاکتورهای بسیار زیادی.در نظر گرفته می شود، ولی در این پل به واسطه عبور آن از روی مجموعه‌ای از خیابان‌ها و تشکیل دادن.شبکه ای از پل‌های عابر پیاده و عبور دوچرخه، مهندسان با چالش‌های بسیار زیادی رو به رو بودند. این پل در شهر لیسبون، پایتخت کشور پرتغال، و در سال 2015 توسط گروه.مهندسی MXT ساخته شده است.

 

Ponte Segunda Circular

 

 Peace Bridge

این پل در سال 2012 در شهر کالاگاری آلبرتا، در کشور کانادا واقع شده است. طراحی این پل به عهده سانتیاگو کالاتراوا بوده است.که طراحی پروژه بزرگی مانند برج جدید دوبی که در سال 2021 و بعد از.افتتاح لقب بلندترین برج دنیا را خواهد گرفت، بر عهده داشته است. طراحی پل عابر پیاده به شکل خلاقانه تا این حد حائز اهمیت است. این پل بر روی رودخانه بو.در شهر کالاگاری واقع شده.و یک از بخش‌های مسکونی شهر را به مرکز شهر متصل می‌کند. رنگ قرمر و سفید این پل.نیز بر اساس رنگ پرچم کانادا انتخاب شده است.

 

 Peace Bridge

 

The Jetty to Mont-Saint-Michel

طراحی پل عابر پیاده به درون شهرها محدود نمی شود. این پل که حدود یک کیلومتر طول دارد،.در سال 2014 ساخته شد.و درست در کنار خلیج نورمندی قرار گرفته است، و می‌توان از طریق آن به شهر تاریخی.مونت سنت میشل دسترسی پیدا کرد. این شهر که جزء آثار.باستانی کشور فرانسه است، به عنوان میراث جهانی.توسط یونسکو ثبت شده است.

 

The Jetty to Mont-Saint-Michel

The Luchtsingel

این پل در شهر نوتردام کشور هلند ساخته شده.و در سال 2015 به بهره برداری رسید. طراحی پل عابر پیاده به منظور متصل کردن.بخش شمالی و مرکزی شهر امری بسیار چالش برانگیز بود.که مهندسان به خوبی از پس آن برآمدند. این پل به منظور رشد اقتصادی مناطقی از شهر طراحی شد.که تا حدودی از مرکز توجه خارج بودند.

 

The Luchtsingel

Merchant Square Footbridge

یکی از خلاقانه‌ترین ایده ها.برای طراحی پل ها، در این پل که بر روی کانال گرند یونیون در.شهر لندن واقع شده است، به کار رفته است. این پل که در سال 2014 ساخته شد،.دارای 5 بخش مجزای ساخته شده از استیل است.که به شکل یک بادبزن ژاپنی باز و بسته می شود.

Merchant Square Footbridge

 

Butterfly Bridge

برای طراحی پل عابر پیاده بر روی کانال کریستین شاون در شهر کوپنهاگ دانمارک، نیاز به یک طراحی خلاقانه بود که دارای سه بخش مجزا باشد و سه بخشی که توسط کانال از یکدیگر جدا شده‌اند را به یکدیگر متصل کند. این پل در سال 2015 به بهره برداری رسید و این سه بخش را به کمک سه صفحه فلزی جداگانه به یکدیگر متصل کرد.

 

Butterfly Bridge

 

Melkwegbridge

طراحی پل عابر پیاده برای این پل در شهر پورمرند هلند بسیار جالب توجه است. این پل به شکلی طراحی شده که دارای دو سطح جداگانه است و عابران از طبقه بالایی پل و دوچرخه‌سواران از طبقه زیرین آن عبور می‌کنند. این پل به شکلی طراحی شده که اجازه عبور قایق‌ها را از درون کانال نوردولاندش می دهد. این پل عابر پیاده در سال 2006 به بهره برداری رسید.

 

Melkwegbridge

 

Webb Bridge

این پل در سال 2003 در شهر ملبورن استرالیا افتتاح شد.  طراحی این پل به شکلی است که اجازه می دهد عابران پیاده و دوچرخه سواران از روی این پل عبور کنند. این پل شما و جنوب رودخانه یارا را به یکدیگر متصل می کند. در این پل به منظور حفظ امنیت عابران و دوچرخه سواران از بعضی از تابلوهای ترافیکی و شبرنگ ترافیکی برای مشخص کردن حاشیه پل در شب استفاده می شود.

 

Webb Bridge

 

Pedro e Inês Footbridge

طراحی این پل عابر پیاده به شکلی است که رعد و برق را تداعی می‌کند. این پل که در سال 2007 افتتاح شده و 900 فوت طول دارد. این پل که در شهر کویمبرا در کشور پرتغال واقع شده، از شیشه های رنگی ساخته شده که با بازتاب نور فضای بسیار زیبایی ایجاد می کند.

 

طراحی پل عابر پیاده

 

Moses Bridge

این پل در سال 2011، در شهر هالسترن در کشور هلند ساخته شده است. طراحی پل عابر پیاده به شکلی است که از فواصل دور قابل تشخیص است، ولی این پل عابر پیاده، بیشتر به شکل یک کانال گذرگاه درون آب برای عابر پیاده طراحی شده و تا وقتی که به آن نرسیدید، تشخیص وجود محلی برای عبور عابران غیرممکن است.

 

Moses Bridge

BP Pedestrian Bridge

این پل در سال 2004 و در شهر شیکاگو در کشور آمریکا به بهره برداری رسید و پارک مگی دالی را به پارک میلنیوم متصل می‌کند.  این پل به شکلی است که صدای محیط را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و به عنوان عایق صدا در محیط عمل می کند. به این ترتیب این پل نه تنها امکان جا به جایی افراد بین دو پارک را فراهم می کند، بلکه از ورود صدای خیابان کلومبوس به داخل پارک تا حد امکان جلوگیری می کند. این طراحی پل عابر پیاده، به شکل هوشمندانه ای انجام شده و با دو منظور کاملاً متفاوت استفاده می شود.

BP Pedestrian Bridge

 

بیشتر بخوانید: سطل جای فیلتر سیگار

 

Millennium Bridge

پل میلنیوم در سال 2000 بر روی رودخانه تیمز لندن ساخته شد. به دلایل ایمنی و امنیتی این پل بعد از افتتاح به مدت کوتاهی تعطیل بود. ولی با اضافه کردن تدابیر لازم امنیتی تنها بعد از مدت کوتاهی این پل بازگشایی شد. زیبایی پل عابر پیاده در لندن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، چراکه سالانه توریست های زیادی وارد لندن می شوند و استفاده از المان های شهری زیبا در جذب توریست‌ها به این شهر بی تاثیر نیست.

 

Millennium Bridge

 

Nelson Street Cycleway

این پل در سال 2015 و در شهر اوکلند کشور نیوزلند افتتاح شد. یکی از خلاقانه ترین راهکارها برای طراحی این پل ها در این شهر به کار گرفته شد، و این پل بر روی یکی از بزرگراه‌های سابق این شهر ساخته شد. نورپردازی بسیار منحصر به فردی در این پل استفاده شد، و 300 چراغ LED قابل برنامه ریزی در ساخت این پل مورد استفاده قرار گرفته است.

 

Nelson Street Cycleway

 

La Roche-sur-Yon Pedestrian Bridge

این پل که در سال 2010 در کشور فرانسه افتتاح شد، بخش تاریخی شهر را به بخش مدرن و جدید شهر متصل کرد. در ساخت این پل 220 فوتی از 130 هزار کیلوگرم استیل استفاده شد. ساختار لوله ای شکل این پل و طراحی استفاده شده در بدنه آن، بسیار خلاقانه و جالب توجه است.

La Roche-sur-Yon Pedestrian Bridge

طراحی پل عابر پیاده به شکل خلاقانه به یکی از راه های مطرح کردن یک شهر در جهان و شناساندن آن به مردم جهان تبدیل شده است. در این مقاله به معرفی بعضی از این پل‌های عابر پیاده در جهان پرداخته شدف که دارای طراحی‌های منحصر به فردی هستند. لازم به ذکر است که پل طبیعت در تهران نیز، به واسطه طراحی منحصر به فرد و استفاده از المان‌های شهری و مبلمان شهری زیبا در ساختار خود، در جهان شناخته شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا