شهر و جادهتجهیزات ترافیکی

انواع خط کشی خیابان ها

سرفصل‌های مقاله

خط کشی خیابان ها یکی از اساسی‌ترین اجزای خیابان به شمار می‌آید و استفاده از این خط کشی‌ها متضمن نظم و رعایت قوانین در خیابان است. انواع مختلفی از خط کشی خیابان ها با معانی مختلف وجود دارد که هرکدام به منظوری خاص استفاده می‌شوند. همگی ما تا حدودی با این خط کشی‌ها آشنایی داریم و معانی آنها را درک می‌کنیم. در این مقاله به معرفی خط کشی‌های ترافیکی می‌پردازیم که به کمک آنها خودروها در مسیرهای مشخص قرار می‌گیرند. بر خلاف خط کشی‌هایی مانند خط کشی عابر پیاده ، خط کشی پارکینگ آپارتمان و خط کشی‌هایی که محدوده پارک خودرو را نشان می دهند، خط کشی ترافیکی خیابان در طول مسیر دچار تغییراتی شده که هر کدام مشخص کننده مسیر و باید‌ها و نباید‌هایی برای رانندگان است.

خط کشی خیابان ها به منظور راهنمایی خودروها و مشخص کردن مسیر استفاده می‌شود و دارای شکل‌ ها رنگ ترافیکی مختلف است که به کمک آن رانندگان می‌توانند مسیر خود را به درستی انتخاب کرده و حتی در طول مسیر تغییر جهت دهند. استفاده از این خطوط تضمین کننده امنیت و نظم خیابان‌ها است. در ادامه به معرفی انواع خط کشی خیابان‌ ها و معانی آنها می‌پردازیم.

انواع خط کشی ترافیکی

با توجه به رنگ انتخاب شده و همچنین محل استفاده از لحاظ نوع آب و هوا، پوشش سطح روش های خط کشی متفاوت است. در زیر روش های معمول انواع خط کشی ترافیکی را شرح می دهیم. قیمت خط کشی ترافیکی نیز بر اساس قیمت رنگ ترافیکی استفاده شده و میزان مسافت خط کشی متفاوت خواهد بود. از تجهیزات خط کشی ترافیکی باید به دستگاه خط کشی ترافیکی، قلمو مخصوص و شابلون اشاره داشت.

خط کشی ترافیکی دستی : از خط کشی دستی در مواردی همچون خط کشی عابر پیاده، خط کشی ترافیکی پارکینگ، خط کشی علائم راهنمایی و علائم هشدار و … استفاده می گردد. برای خط کشی با رنگ ترافیکی به صورت دستی پس از تمیز نمودن محل، نوع خط کشی را روی زمین بوسیله شابلون مخصوص و یا نوار چسب 5 سانتی مشخص می کنیم. رنگ مورد نظر را داخل شابلون ریخته و با کاردک آن را پخش می کنیم. پس از خشک شدن رنگ، نوار چسب را کنده و اطراف خط کشی را تمیز می کنیم.

معمولا برای خط کشی با رنگ دو جزیی و سه جزیی از این روش استفاده می شود. در بعضی مواقع برای خط کشی پارکینگ محوطه با رنگ تک جزیی از قلمو نیز استفاده می کنند.

رنگ خط کشی خیابان

خط کشی ترافیکی با دستگاه : خط کشی با رنگ ترافیکی به وسیله دستگاه خط کشی ترافیکی یا دستگاه رنگ پاش ترافیکی به دو روش اسکرید و اسپری انجام می شود. در ابتدا معنی این دو روش را بیان کنیم.

خط کشی با رنگ ترافیکی

خط کشی ترافیکی اسپری : اصطلاحا کلیه خط کشی های جاده ها و اتوبان ها که به صورت پاشیدین و اسپری کردن رنگ بر روی سطح زمین انجام می شود را خط کشی اسپری می نامند که با دستگاه خط کشی خیابان راحت انجام می شود. در این روش با توجه به اینکه رنگ مورد نظر رنگ گرم ترافیکی و یا سرد ترافیکی باشد، دستگاه خط کشی ترافیکی متفاوت است. دستگاه مخصوص رنگ ترافیکی یا دستگاه رنگ پاش ترافیکی چند جزیی دارای چند مخزن است که اجزاء رنگ داخل آن به صورت جداگانه قرار می گیرد. و بعد از ترکیب شدن توسط دستگاه به صورت اسپری با دستگاه رنگ پاش ترافیکی به سطح محل مورد نظر پاشیده می شود.

رنگ ترافیکی گرم، ابتدا در پیش گرم کن به صورت مذاب در می آید و سپس به صورت مذاب از قسمت مخصوص به صورت یک نوار به سطح زمین پاشیده می شود. با توجه به مذاب بودن رنگ و چسبندگی آن به سطح زمین این نوع خط کشی از طول عمر بالایی برخوردار است.

خط کشی اسکرید : اصطلاحا به خط کشی های کنار جاده، خط کشی اسکرید می گویند. در استانداردهای جاده سازی و استاندارد خط کشی پارکینگ ایجاد خط هشدار برای رانندگان یکی از موارد ضروری است. به همین دلیل خط کشی اسکرید به رانندگان در هنگام خروج از حد جاده، با توجه به داشتن برجستگی و ایجاد صدا و لرزاندن خودرو اعلام هشدار می کند. برای اجرای خط کشی ترافیکی اسکرید در ابتدا محل را از هرگونه آلودگی و روغن پاک کرده و رنگ ترافیکی را با توجه به شرایط و دمای ذکر شده در بسته بندی را در پیش گرم کن، گرم می کنیم.

رنگ به صورت مذاب، لایه ای بر روی زمین با چسبندگی بالا ایجاد می کند. چسبندگی، ضخامت و ماندگاری از محسنات این نوع خط کشی ترافیکی است. در صورت نیاز برای دریافت لیست قیمت خط کشی ترافیکی و خرید اینترنتی رنگ ترافیکی با کارشناسان ایمن ترافیک تماس بگیرید. امروزه برای خط کشی جاده ها از دستگاه خط کشی جاده به صورت مرتب و منظم در زمان کوتاهی راحت تر از روش دستی انجام می شود.

خط کشی خیابان دو لاینی

در مجموع دو مدل از خط کشی در خیابان دولاینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دو مدل از خط کشی خیابان ها به منظور راهنمایی خودروها در مسیر خود مورد استفاده قرار می‌گیرند. مدل اول خط کشی مقطع است که به دستگاه خط کشی خیابان این اجازه را می‌دهد که از لاین خود به منظور سبقت گرفتن خارج شوند. این مدل خط کشی خیابان در مسیرهای صاف و هموار و بدون پیچ استفاده می شود و در عین حال که مشخص کننده مسیر است، به رانندگان این اجازه را می‌دهد که در صورت لزوم به منظور پیچیدن داخل خیابان‌های فرعی، و یا سبقت گرفتن از لاین خود خارج شوند.

خط کشی ممتد خیابان ها

خط کشی ممتد خیابان ها

مدل دوم خط کشی خیابان دولاینی، خط کشی ممتد است. خط کشی ممتد به این معناست که خودروها اجازه ندارند از لاین خود خارج شوند. این خط کشی خود نیز دارای انواع مختلفی است. ممکن است خط کشی در یک سمت از جاده ممتد باشد و در سمت دیگر مقطع. این خط کشی خیابان به این معناست که خودروهایی که در سمت خط کشی ممتد قرار دارند این اجازه را ندارند که از لاین خود خارج شوند، در حالی که خودروهایی که در سمت خط کشی مقطع قرار دارند اجازه دارند به منظور سبقت گرفتن از لاین خود خارج شوند.

 

لیست قیمت رنگ ترافیکی

در صورتی که هر دو طرف خط کشی خیابان ممتد باشد، به این معناست که هیچ کدام از خودروها در دو سمت جاده اجازه ندارند از لاین خود خارج شوند. در طول جاده ممکن است شاهد تغییر این خطوط در میان جاده و خیابان باشید. این تغییرات بستگی به شرایط خیابان در مکا‌ن‌های مختلف دارد. با پیروی کردن از این خط کشی‌ها، احتمال وقوع تصادفات تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. از این روست که رعایت قوانین مربوط به خط کشی خیابان ها بسیار حائز اهمیت است.

خط کشی خیابان ها به صورت چند لاینی

خط کشی خیابان ها در خیابان‌های چند لاینی دارای پیچیدگی بیشتری است، به این دلیل که حجم ترافیک در خیابان‌های چند لاینی بسیار بیشتر است و رانندگان دارای مقصدهای متفاوتی هستند. در این شرایط برای حفظ نظم خیابان و جلوگیری از وقوع تصادفات، خط کشی خیابان ها نقش بسزایی را ایفا می‌کند. در ادامه به معرفی مختصری از انواع خط کشی خیابان های چند لاینی خواهیم پرداخت.

قوانین خط کشی چند لاینی

در خط کشی خیابان‌های چند لاینی، شاهد یک خط ممتد اصلی هستیم که در هر سمت آن خودروها دارای مسیر مشخص و مخالف یکدیگر خواهند بود. در هر سمت این خط ممتد، خیابان به وسیله خطوط مقطع به دو یا چند لاین تقسیم می‌شود که خودروها با حرکت در بین آنها به سمت مقصد خود حرکت خواهند کرد. در این میان خطی که دچار تغییراتی در طول مسیر خواهد شد، خط میانی است که دو سمت خیابان را از هم جدا می‌کند و خطوط مقطع هر سمت را می‌توان در بیشتر مواقع بدون تغییر متصور شد. خط ممتد میانی در پاره‌ای از مواقع دچار انحنا خواهد شد و به واسطه این انهنا فضای بیشتری را در اختیار رانندگان یک سمت از خیابان خواهد گذاشت.

برای اطلاع از لیست قیمت و خرید رنگ ترافیکی و رنگ پارکینگی به سایت ایمن ترافیک کالا مراجعه کنید.

از این خطوط در خیابان‌هایی استفاده می‌شود که حجم خودروهای عبوری در دو طرف خیابان مساوی نیست و یک جهت دارای بار ترافیکی بیشتری است. به این ترتیب به کمک این خط ممتد میان خیابان، می‌توان فضای بیشتری را در اختیار جهتی که بار ترافیکی بیشتری دارد، قرار داد. محل‌هایی که این خطوط قطع می‌شوند، محل‌هایی هستند که برای گردش خودروها به طرفین خیابان طراحی شده است و عبور از این خطوط بلامانع است. این خطوط نیز ممکن است مانند خط کشی خیابان دولاینی دارای یک سمت با خط کشی ممتد و یک سمت با خط کشی مقطع باشند که نشان دهنده اجازه عبور خودروها به هر سمت است.

این خطوط نیز ممکن است در طول مسیر و با توجه به حجم ترافیک ورودی و خروجی به خیابان و موقعیت خیابان دچار تغییراتی شوند. با توجه به شلوغ بودن خیابان‌های چند لاینی، رانندگان با استفاده از خط کشی خیابان ها و رعایت قوانین مربوط به آنها، می‌توانند به راحتی از وقوع هرگونه حادثه جلوگیری کنند.

 

خط کشی خیابان های سه لاینی

خیابان سه لاینی را نیز می‌توان مانند یک خیابان چند لاینی در نظر گرفت. با توجه به این مسئله می‌توان تا حدودی طرز خط کشی خیابان ها در خیابان‌های سه لاینی را پیش بینی کرد. در خیابان‌های سه لاینی نیز یک خط ممتد میانی وجود خواهد داشت که خیابان را به دو بخش غیر مساوی تقسیم می‌کند. بخشی که دارای بار ترافیکی بیشتری است، دارای دو لاین خواهد بود و بخشی که ترافیک کمتری دارد با یک لاین در سمت دیگر خط کشی میانی قرار خواهد گرفت. در این خط کشی خیابان نیز شاهد مکان‌هایی خواهیم بود که خط کشی میانی به شکل مقطع در میاید و مانند بقیه خط کشی‌های مقطع می‌توان نتیجه گرفت سبقت گرفتن و خارج شدن از لاین در سمتی که خط کشی آن مقطع است، بلامانع خواهد بود.

خط کشی خیابان سه لاینی نیز مانند خیابان چند لاینی، ممکن است با توجه به حجم ترافیک ورودی و خروجی در قسمت‌های مختلف خیابان دچار تغییراتی شود. با این تغییرات بخش بیشتری از خیابان در اختیار بخش پرترافیک‌تر خیابان قرار خواهد گرفت. با استفاده از دستگاه خط کشی جاده این کار را در زمان کمتری انجام می دهند تا حجم ترافیک زودتر رفع شود.

خط کشی خیابان ها

خط کشی سه لاینی در سایر کشورها

گونه‌ای دیگر از خط کشی خیابان ها در خیابان‌های سه لاینی وجود دارد که در کشور ما متداول نیست، با این حال آن را در کشورهای دیگر خواهید یافت. این خط کشی خیابان، خیابان را به سه قسمت مساوی تقسیم می‌کند که لاین میانی آن معمولا برای خودروهای خاص و مواقع اورژانسی استفاده می‌شود. در صورت پرحجم شدن ترافیک در هر جهت نیز خودروها می‌توانند با دستور پلیس از جهتی که دچار ترافیک شده وارد این لاین میانی شوند. این لاین برای هر دو جهت خیابان کاربرد دارد و فضای بیشتری را در اختیار پلیس کنترل ترافیک می‌گذارد.برای خرید اینترنتی انواع رنگ ترافیکی و رنگ پارکینگی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

خط کشی در هر خیابانی مهمترین بخش به شمار می‌آید و رانندگان با در نظر گرفتن این خط کشی‌ها و رعایت قوانین مربوط به آنها می‌توانند از وقوع بسیاری از حوادث پیشگیری کنند. بسیاری از حوادث رانندگی ناشی از عبور از خط کشی‌ها به سمت مخالف و به صورت ناگهانی است. تغییر لاین به شکل ناگهانی، حتی اگر وارد لاین مقابل نشوید، می‌تواند بسیار خطرناک و حادثه آفرین باشد. با رانندگی بین خطوط، نظم خیابان حفظ شده و تا حد زیادی از حجم ترافیک کاذب که به علت رعایت نکردن قوانین پیش می‌آید، کاسته خواهد شد.

شرکت ایمن ترافیک کالا با عرضه تجهیزات ترافیکی قصد دارد تا کالاهای خود را با تضمین کیفیت و در سریع ترین زمان به دست مشتری برساند.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. ممنون مقاله عالی بود، ای کاش در زمینه نوع رنگ ترافیکی استفاده شده هم صحبت میشد اگر می شد راهنمای انتخاب رنگ ترافیکی را هم ارائه یدید عالی می شد.

    1. با سلام و تشکر از توجه شما باید بگوییم که برای خط کشی خیابان و جاده های شهری اصولا از انواع رنگ ترافیکی که مخصوص این کار طراحی شدن استفاده می شود. این رنگ ها به دلیل ساختاز متفاوت مقاومت بالایی دارند. برای اطلاعات بیشتر می توانید اطلاعات لندینگ خط کشی ترافیکی رو مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا