شهر و جادهتجهیزات ترافیکی

انواع خط کشی عابر پیاده

سرفصل‌های مقاله

در مورد ضوابط خط کشی عابر پیاده چه می دانید؟ با توجه به افزایش بی رویه جمعیت در شهرها و افزایش روزافزون استفاده از خودرو در خیابان‌ها، عبور از خیابان به امری چالش برانگیز تبدیل شده است. استفاده از انواع خط کشی عابر پیاده نقش بسیار تاثیرگذاری در حفظ امنیت عابران در خیابان‌ها ایفا می‌کند. البته باید این نکته را نیز در نظر بگیریم که کارایی انواع خط عابر پیاده زمانی چشم گیر خواهد بود که مردم و رانندگان تمامی قوانین مربوط به این خط کشی‌های مهم را رعایت کنند. متاسفانه در بسیاری از مواقع شاهد عبور عابران پیاده از محل‌های غیر مجاز در سطح شهر هستیم.

این مسئله ریسک عبور از خیابان را تا حد زیادی افزایش می دهد. از طرف دیگر رانندگان نیز آن طور که باید و شاید از قوانین مربوط به انواع خط کشی عابر پیاده پیروی نمی کنند و همین مسئله عابران را به عبور از عرض خیابان در محل‌های غیرمجاز ترغیب می کند. چراکه برای عابران استفاده و عدم استفاده از انواع خط کشی عابر پیاده تفاوت چندانی ندارد.

 

لیست قیمت تجهیزات ترافیکی

 

زندگی شهری امروزی به معنی زیستن در میان حجم عظیمی از خودرو ها است. به همین خاطر قوانینی تنظیم شده است که زندگی در میان این هم زیستان فلزی بی احساس را ممکن می سازد. از میان علائم و قوانین راهنمایی رانندگی، خط کشی عابر پیاده نقش خاص تری دارد. به این جهت که حرکت عابرین پیاده و اتومبیل ها را ادغام و هماهنگ می کند.

در ادامه به معرفی انواع خط کشی عابر پیاده در کشورهای مختلف و کارایی آنها خواهیم پرداخت. استفاده از خط کشی عابر پیاده در کنار چراغ راهنمایی رانندگی مخصوص برای خودروها و عابران و همچنین علائم راهنمایی رانندگی هشدار دهنده، بیشترین کارایی را برای امنیت عابران پیاده خواهد داشت.

خط کشی عابرپیاده در خیابان

 

خط کشی عابر پیاده چیست؟

این گذرگاه در محل هایی که رفت و آمد افراد پیاده زیاد بوده و ابزار دیگری برای کنترل ترافیک مخصوص عابرین وجود ندارد استفاده می شود. این خط کشی عابر پیاده هم به صورت طولی و هم قطری انجام می شود. جهت آرام کردن جریان ترافیک، سطح این گذرگاه خط کشی شده را می توان تا حدی مشخص تر کرد.

 

خط کشی معمولی

اولین نام که در لیست انواع خط کشی عابر پیاده با آن برمی‌خوریم، خط کشی‌های متداول سیاه و سفید است که در تمامی چهاراه‌های سراسر دنیا شاهد آن هستیم. استفاده از چراغ راهنمایی چشمک زن در کنار این خط کشی، و استفاده از تابلوهای ترافیکی که به رانندگان هشدار می دهد که به خط کشی عابر پیاده نزدیک می‌شوند از مهم‌ترین مکمل‌های این خط کشی‌ها هستند. رانندگان نیز موظفند که حریم این خط کشی‌ها را رعایت کنند و در چهارراه‌ها و پشت چراغ قرمزها وارد حریم این خط کشی های عابر پیاده نشوند.

 


بیشتر بخوانید : همه چیز درباره رنگ ترافیکی و چسب ترافیکی


خط کشی عابر پیاده

 

گذرگاه عابر پیاده

این گذرگاه در بخش هایی از خیابان که رفت و آمد عابرین پیاده زیاد و پر حجم است استفاده می گردد. در این گذرگاه حجم تردد خودروها بیشتر از گذرگاه اول بوده و امکان آسیب دیدن عابرین بر اثر برخورد با وسایل نقلیه بیشتر است. در این گذرگاه ها، زمان و مکان مشخصی برای عبور ایمن عابرین فراهم شده است و رانندگان نیز ملزم به رعایت حق تقدم هستند. این نوع از خط کشی عابر پیاده شامل خطوط موازی و چراغ راهنمایی ویژه افراد پیاده است.

کاربرد گذرگاه عرضی چراغ دار در موارد زیر مناسب است:

  • در محل هایی که تعداد زیادی از عابرین کم توان یا معلول، هر روزه از خیابان گذر می کنند.
  • در محل هایی که سرعت ترافیک خودروها بالا است.
  • در محل هایی که حجم عبور عابر زیاد بوده و جریان حرکت آن ها نیز پیوسته و یکنواخت است.
  • در محل های خاصی همچون خطوط ویژه اتوبوس

 

خط کشی عابر پیاده در کنار چراغ راهنمایی

 

خط کشی عابر پیاده پلیکان

خط کشی های پلیکان از انواع خط کشی عابر پیاده هستند که در کشورهای اروپایی بسیار رایج هستند. این خط کشی ها از دو سری خط کشی زیگزاگ شکل تشکیل شده‌اند که در دو سمت محدوده مخصوص عبور عابران پیاده قرار گرفته‌اند. معمولاً چراغ راهنمایی رانندگی به رنگ قرمز و سبز در کنار این خط کشی ها قرار می‌گیر تا در صورت حضور عابران پیاده، به خودروها دستور توقف دهد. چراغ راهنمایی مخصوص عابران پیاده نیز برای این خط کشی‌ها استفاده می شود که به عابران دستور توقف و حرکت در عرض خیابان را می دهد.

 

خط کشی عابر پیاده پلیکان

 


بیشتر بخوانید : نکات مهم در خط کشی پارکینگ


خط کشی عابر پیاده هوشمند

انواع خط کشی عابر پیاده به این معنی نیست که همگی این خط کشی ها دارای ظاهر متفاوتی هستند. خط کشی عابر پیاده هوشمند از نظر ظاهری با دو مدل قبلی چندان تفاوتی ندارد، ولی در واقع این نوع خط کشی دارای سنسورهای زیر سطح خیابان است که حرکت خودروها را تشخیص می دهد. به این ترتیب هنگامی که این سنسورها تشخیص دهند خیبان برای عبور عابران دارای امنیت کافی و لازم است، چراغ را به رنگ سبز در می‌آورند و به عابران اجازه عبور از عرض خیابان را می دهند.

لازم به ذکر است که این خط کشی ها نیز خود به انواع مختلفی تقسیم می شوند و نوآوری‌های جالب توجهی به اقتضای نیازها و شرایط روز در کشورهای مختلف، صورت گرفته است. به عنوان مثال می توان به طرح چرغ راهنمایی در اتریش اشاره کرد که هنگام قرمز شدن چراغ، دیوار قرمزی به کمک نور در راستای خیابان قرار می گیرد، تا به عابران یادآوری کند نباید از عرض خیابان عبور کنند. در هلند نیز برای نشان دان چراغ به عابرانی که با گوشی خود کار می‌کنند و جهت نگاهشان رو به زمین است، چراغ‌هایی قبل از خط کشی عابر پیاده طراحی شده که رنگ چراغ را روی سطح پیاده رو نمایش می‌دهد.

امروزه دستگاه خط کشی جاده برای خط کشی خیابان ها و خط کشی پارکینگ آپارتمان به بازار آمده که بسیار کاربردی ست و براحتی و بدون مشکل با استفاده از دستگاه خط کشی خیابان می توان برای خیابان ها و معابر برای عابرین و خودرو ها خط کشی ایجاد کرد.

 

عرضه ی انواع تجهیزات ترافیکی در فروشگاه آنلاین ایمن ترافیک کالا

خط کشی عابرپیاده در ایران

 

قوانین خط کشی عابر پیاده

خط عابر پیاده نیز مانند سایر خطوط راهنمایی و رانندگی دارای قوانین و قواعدی است که برای رعایت استانداردها باید به صورت کامل لحاظ شوند. شرکت های مجری خط کشی عابر پیاده در سراسر دنیا در هر کشور بر اساس قوانین تعیین شده آن کشور برای خط کشی، اقدام به این کار می کنند. مهم ترین نکته در طراحی و اجرای خطوط عابر پیاده، تعیین محل مورد نظر برای خط کشی عابر است. این خط کشی باید در نقاطی که نیاز است انجام شود. چهاراه ها و تقاطع ها معمولا از جمله مهم ترین نقاطی هستند که در طراحی و اجرای خط کشی عابر پیاده در نظر گرفته می شوند.

استاندارد خط کشی عابر پیاده در سراسر دنیا دارای چارچوب مشخص و معینی است. تفاوتی که در استاندارد خط کشی عابر پیاده در کشورهای مختلف وجود دارد، در قوانین جزئی مربوط به شکل جاده ها، فاصله ها و راه های هر کشوری است. این تفاوت نیز طبیعی است زیرا مثلا عرض خیابان ها و شکل خیابان ها در کشوری مانند انگلیس از قوانین خود آن کشور تبعیت می کند و ممکن است هیچ شباهتی با ایران نداشته باشد.

اندازه خط کشی های عابر پیاده در چهارراه ها در ایران به دلیل تفاوت فاحش در نوع و اندازه های چهارراه ها و عرض آن ها، تنها بستگی به میزان عبور و مرور از آن ناحیه و همچنین عرض خیابان دارد. استاندارد اندازه خط کشی های عابر پیاده در چهارراه ها معمولا به شکلی است که از نظر عرضی، به غیر از فاصله کمتر از 5 سانتی متر از هر طرف خیابان، تمام عرض خیابان را در بر می گیرد. پهنای این خط کشی عابر پیاده نیز بیشتر از هر عاملی به میزان رفت و آمد عابرین پیاده از محل مورد نظر بستگی دارد. یعنی هرچه این محل دارای رفت و آمدهای بیشتری باشد، قطعا خطوط عابر پیاده طراحی شده برای آن نیز پهن تر خواهد بود.

در برخی از کشورهای جهان در تقاطع ها و چهاراه های بزرگ، خطوط عابر پیاده علاوه بر عرض هر خیابان از تقاطع، به صورت ضربدری در کل تقاطع نیز اجرا می شوند. البته این نوع خط کشی عابر پیاده با توجه به خطراتی که برای عابرین دارد، در کشورهایی که فرهنگ رانندگی و شرایط روانی مناسبی ندارند، نمی تواند گزینه مناسبی برای خط کشی عابر پیاده باشد. عبور عابر پیاده از چنین خط کشی هایی می تواند دارای خطرات جدی جانی باشد.

 

علائم خط کشی عابر پیاده

شاید به این موارد کسی توجهی نداشته باشد، اما شما باید بدانید که از جمله قوانینی که در حوزه استاندارد خط کشی عابر پیاده وجود دارد، علائمی هستند که وجود این خط کشی را به راننده و یا رهگذر گزارش می دهند. وجود این تابلوها و چراغ ها از آن جهت حائز اهمیت است که هر کدام از آن ها می توانند با هشدار به راننده در خصوص نزدیک شدن به ناحیه عبور عابر پیاده از خیابان، ریسک تلفات جانی در جاده ها را به حداقل می رسانند.

بر این اساس قبل از هر خط کشی عابر پیاده به صورت استاندارد باید یک تابلو عابر پیاده و یک چراغ عابر پیاده نصب شود. این حالت، ایده آل استانداردهای تعیین شده برای خط کشی های عابر پیاده است. اما به صورت قانونی حداقلی که برای ایمنی عابرین در نظر گرفته شده است، وجود تابلو خط عابر پیاده است.

 

چراغ عابر پیاده چیست؟

این چراغ دارای دو رنگ است که هر کدام نشان می دهند که عابر باید در چه زمانی توقف کرده و در چه زمانی بر روی خط کشی عابر پیاده حرکت کند. چراغ عابر پیاده دارای دو رنگ سبز و قرمز است که سبز نشان دهنده عبور مجاز عابر پیاده است و چراغ قرمز نشان می دهد که عابر باید در مکان مشخص توقف کرده و به حرکت خود ادامه ندهد. این چراغ ابزاری برای کنترل رفت و آمدها در محل عبور عابر پیاده است.

استفاده از انواع خط کشی عابر پیاده متضمن سلامتی و امنیت عابران پیاده‌ای است که قصد عبور از عرض خیابان را دارند. علاوه بر آن با در نظر گرفتن مناطق مجاز برای عبور از خیابان و وارد نشدن به خیابان در محل‌هایی که عبور عابران مجز نیست، می‌توان روان بودن ترافیک را در جهت تردد خودروها تضمین کرد. در نتیجه استفاده از انواع خط کشی عابر پیاده به سود هر دو گروه،عابران و رانندگان است.

برای مشاوره و راهنمایی های بیشتر در زمینه انتخاب بهترین رنگ ترافیکی جهت خط کشی خیابان و  خط کشی پارکینگ محوطه با کارشناسان ایمن ترافیک کالا تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا